– Vi har fått in pengar så att vi inte bara överlever utan också kan växa. Men hur mycket det rör sig om vill jag inte avslöja, säger Goodjets vd Reidar Svedahl.
Affären innebär att MCI får en majoritetsandel, minst 67 procent, i bolaget. De tidigare ägarna, som satsat 80 miljoner, får sin ägarandel utspädd. Att nya ägare tar kontroll över bolaget innebär att det kan bli förändringar både inom ledning och trafikprogram.
– Jag stannar om de vill ha mig kvar, säger Svedahl.
Fortfarande hävdar Svedahl att det inte är långt till plussiffror, även om flygbolaget tidigare under hösten förlorat 1-2 miljoner per vecka.
– Nu säljer vi för runt 2 miljoner på vardagar. Det är nästan vad vi behöver för att gå runt. Vi har haft dålig beläggning i början på inrikesflyget. Kan vi öka beläggningen där går vi plus minus noll.
De första veckorna efter inrikespremiären har beläggningen varit relativt låg, men ökande. Det största problemet för Goodjet har varit förtroendet både hos resebranschen och i media, vilket även påverkat arbetet med att skaffa riskkapital.
– Nice har gått jättefint och Paris bra på helger. Problemet har varit att affärsresenärerna bokar via affärsresebyråerna och dessa verkar inte vilja tro på Goodjet förrän den dagen vi inte längre behöver tron, säger Sverdahl.
karin starkman ahlstedt