Annons:

Google köper flygsökbolag

Googles köp av reseteknologiföretaget ITA Software för 700 miljoner dollar sätter åter fart på spekulationerna om ifall sökmotorföretaget ska börja sälja resor. Själva säger dock Google att förvärvet gör att de kan förbättra kvaliteten på sina resultat när resenärer letar efter flyg och paketresor på nätet.– Vi ska bygga nya flygsökningsverktyg som fokuserar på slutanvändaren och de ska göra att du kan söka flygningar, jämföra flygalternativ och pris och hjälper dig snabbt till en webbplats där du kan köpa en biljett, sade Googles vd Eric Schmidt när affären presenterades i början på juli.

Journalisternas frågor om ifall Google ska börja sälja flygbiljetter avfärdades med att flygtransaktioner ”inte är en del av ekosystemet” som sökmotorjätten planerar när det gäller sökutvecklingen inom reseområdet.
Kayak, som är USA:s största metasöksajt och köper teknologi från ITA, försökte tillsammans med andra partners få till ett motbud men misslyckades. Exakt vad Google och ITA planerar är fortfarande höljt i dunkel. Eric Schmidt sade dock vid presskonferensen att han förväntar sig att Google kommer att kunna presentera något väldigt annorlunda från vad som finns tillgängligt i dag, vare sig det handlar om metasökverktyg som Kayak har eller onlineresebyrålösningar från exempelvis Orbitz och Expedia.
Hur kommer då svenska internetaktörer att påverkas av Googles satsning inom flygsök?
–  Vi sitter inte och biter på naglarna. Varje månad kommer nyheter om satsningar som kan komma att påverka oss. Apple lanserade nyligen till exempel en resebyrå där du bokar din resa via en app. Det är en ständig evolution inom resor på nätet och det påverkar oss, men hur vet vi inte nu, säger Michael Blaxland, vd för Reseguiden
Han påpekar också att Google har gjort många förvärv, varav långt ifrån alla blivit framgångsrika.
– Allt som Google tar i blir inte guld.
KATARINA MYRBERG

Kommentarer är stängda.