Ska den ökade efterfrågan på
flyg tillgodoses krävs ytterligare kapacitet i Stockholm
senast år 2010. Vid sidan av en fjärde landningsbana
på Arlanda är Hall och Tullinge söder om Stockholm
de bästa lägena för ny flygplats. Detta slås
fast i ännu en i raden av utredningar från Luftfartsverket
(LFV) angående behovet av flygkapacitet i Stockholmsområdet.
flyg tillgodoses krävs ytterligare kapacitet i Stockholm
senast år 2010. Vid sidan av en fjärde landningsbana
på Arlanda är Hall och Tullinge söder om Stockholm
de bästa lägena för ny flygplats. Detta slås
fast i ännu en i raden av utredningar från Luftfartsverket
(LFV) angående behovet av flygkapacitet i Stockholmsområdet.
– Mycket talar för en flygplats på Södertörn.
Väljer vi att bygga en fjärde bana på Arlanda
i stället måste Bromma vara kvar eller ersättas
med en annan kapacitet för affärsflyget. Stockholm behöver
minst två flygplatser i närområdet, säger
Ingemar Skogö i ett pressmeddelande.
TN 2/99