Det resulterade i att flygbolagens totala bränslekostnader steg med 1,6 miljarder dollar under 2024. För innevarande år förutspår IATA att prisskillnaden blir ännu större – motsvarande 4,2 gånger priset på fossilt jetbränsle.
Den uppskattade SAF-produktionen 2025 är två miljoner ton – dubbelt så mycket som i fjol – men volymen täcker bara 0,7 procent av det globala flygbränslebehovet. Kostnaden riskerar att bli ett allvarligt tillväxthinder.
Enligt IATA är de höga priserna i huvudsak en följd av så kallade SAF-avgifter. Dessa tas ut av europeiska bränsleleverantörer för att täcka framtida kostnader för att kunna efterfölja nya bränslemandat inom EU och Storbritannien. Mandaten kräver att 2 procent av bränslet på avgående flyg ska bestå av SAF under 2025. Andelen ska därefter öka årligen – till minst 6 procent i EU och 10 procent i Storbritannien senast 2030.