Annons:

Premium Foto: Unsplash

Hållbart flygbränsle har ökat flygbolagens kostnader med 1,6 miljarder dollar

Flygbranschens huvudorgan IATA uppskattar att det genomsnittliga priset på SAF, hållbart flygbränsle, var mer än tre gånger så högt som konventionellt flygbränsle.

Det resulterade i att flygbolagens totala bränslekostnader steg med 1,6 miljarder dollar under 2024. För innevarande år förutspår IATA att prisskillnaden blir ännu större – motsvarande 4,2 gånger priset på fossilt jetbränsle. 

Den uppskattade SAF-produktionen 2025 är två miljoner ton – dubbelt så mycket som i fjol – men volymen täcker bara 0,7 procent av det globala flygbränslebehovet. Kostnaden riskerar att bli ett allvarligt tillväxthinder.

Enligt IATA är de höga priserna i huvudsak en följd av så kallade SAF-avgifter. Dessa tas ut av europeiska bränsleleverantörer för att täcka framtida kostnader för att kunna efterfölja nya bränslemandat inom EU och Storbritannien. Mandaten kräver att 2 procent av bränslet på avgående flyg ska bestå av SAF under 2025. Andelen ska därefter öka årligen – till minst 6 procent i EU och 10 procent i Storbritannien senast 2030.