Annons:

Annons:

Hundratusentals väntar fortfarande på SAS-pengar

Ett manuellt system för återbetalning vid uteblivna resor gör att hundratusentals SAS-kunder fortfarande väntar på sina pengar, rapporterar norska E24. Många flygbolag gick över till ett manuellt system i början av coronakrisen – men SAS är ett av få bolag som valt att fortsätta med det, enligt ett dokument hos norska Luftfartstilsynet som sajten tagit del av. Enligt SAS har man inte återgått till det digitala systemet för att säkerställa att allt går korrekt till. – Vi vill ha kontroll över inkommande fordringar för att säkerställa att vi betalar tillbaka rätt belopp, även om det tar längre tid, säger presschefen på SAS i Norge John Eckhoff till E24.

Flygexperten Espen Andersen vid norska Handelshögskolan BI tror inte på SAS förklaring till varför de hanterar återbetalningar till kunder manuellt, skriver E24.

– Jag tror att SAS använder ett manuellt system som en ursäkt därför att de inte har pengar, säger Andersen till sajten.

Däremot har han sympati för strategin. Eftersom det står mellan att fördröja återbetalningarna eller gå i konkurs med tusentals uppsägningar som följd är valet enkelt, säger Espen Andersen till E24.

5 kommentarer

  1. Suck: SAS är snart det enda bolaget som inte gått tillbaka och öppnat upp för krediteringar direkt i bokningssystemen tex. Amadeus. Vi på resebyrån har många upprörda kunder som väntar på återbetalningar för resor som ställdes in i Q1-Q2. Förtroendet från tidigare lojala SAS-resenärer lär tyvärr sjunka och ge effekt när världen öppnar upp igen. Dessutom är det idag betydligt svårare att sälja en SAS biljett när vi informerar kunden om att i händelse av inställd resa så kan de få vänta läääänge på återbetalning även om de valt att köpa en återbetalningsbar biljett.... Då väljer man en konkurrent som fortfarande återbetalar sina återbetalningsbara biljetter .... Svara
  2. Tompa: Jesus.... Ryan Air återbetalade exakt 3 månader efter inställt flyg, säga vad man vill om Ryan men imponerande i sammanhanget kan jag tycka. Det är inte bara återbetalningar som brister hos SAS tyvärr, även om jag gillar delar av SAS, så måste man tänka om, om man ska hänga med.. det är en del som det inte finns logik i. Svara
  3. Anders: SAS har inte pengarna!! Skulle de försöka betala tillbaks alla pengarna skulle de gå i konkurs och då skulle inte vanligt folk få sina pengar alls. Är det bättre? Sluta gnäll på SAS strategi, de har valt denna väg och får stå sitt kast om ingen väljer dem i framtiden förutsatt att de finns kvar då. Svara
  4. Per Skåning: Ja, du Anders. Visst har SAS valt strategi och det är väl OK i sig men med tanke på alla pengarna svenska och danska skattebetalare pumpar in i den eviga förlustmaskinen känns det mindre rimligt. Hoppas alla besvikna och tidigare trogna SAS kunder visar detta framöver för skall vi vara helt ärliga så behövs väl inte SAS mer överhuvudtaget? Svara
  5. Erik: Man ska nog inte förvänta sig för mkt av ett företag vars VD lägger skulden på den ekonomiska krisen, på regeringen. Det finns folk som passar som VD och det finns vissa som kanske borde lämna sin post om man har åsikter om sin arbetsgivares ägare Svara

KOMMENTARER

E-postadressen publiceras inte.

Våra regler är enkla: Håll en god ton. Visa respekt för dem vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras av redaktionen.

5 KOMMENTARER ÖPPNA

Prenumerera gratis på Travel News fullmatade nyhetsbrev och få senaste nytt från reseindustrin varje vardag senast klockan 8.