Globalt väntas flygbolagen gå med 39,5 miljarder dollar i vinst 2025, ett resultat som bedöms stiga till 41 miljarder dollar 2026. Trots detta ligger nettovinsten per passagerare stilla på cirka 7,90 dollar båda åren. Det rapporterar Business Travel News Europe.
Flygbolag baserade i Europa beräknas nå en nettovinst på 13,2 miljarder dollar 2025, med en ökning till 14 miljarder dollar 2026. Vinsten per passagerare väntas uppgå till 10,60 dollar nästa år och 10,90 dollar året därpå – klart högre än det globala snittet.
Enligt IATA beror utvecklingen på disciplinerad kapacitetsplanering och höga kabinfaktorer. Särskilt lågprisbolagen i Europa utmärker sig med tvåsiffrig tillväxt och högre rörelsemarginaler än konkurrenterna.
IATA noterar samtidigt att efterfrågetillväxten mattas när marknaden mognar och eurozonen visar svagare BNP-utveckling än globala genomsnittet. För 2026 väntas både kapacitet och efterfrågan från europeiska bolag växa med 3,8 procent.
IATA förutspår att flygbolagen globalt kommer att transportera 5,2 miljarder passagerare 2026, en ökning med 4,4 procent jämfört med 2025. Kabinfaktorn väntas nå en rekordnivå på 83,8 procent nästa år.