Annons:

Annons:

Igår gjorde ”Björn-Pilot” sin sista dag på SAS

Sveriges mest populära pilot har gjort sin sista flygning. Instagram-kändisen och SAS-kaptenen Björn Lundström tar av sig uniformen för gott. – Det känns lite ödesmättat, säger han till Expressen.

Björn-Pilot blev en kändis på sociala medier med egna filmer från jobbet i kabinen. Men det uppskattades inte av arbetsgivaren SAS som förbjöd honom att lägga ut bilder och filmer på nätet från sitt arbete.

– Jag funderar på om det är lagligt att inskränka yttrandefriheten. Jag funderar på att strunta i de här hoten med hänvisning till den grundlagen. Jag tror att det skulle vara svårt för SAS att visa att jag skadar företaget när över 100 000 följare gillar vad jag gör, sa han då  till Resumé.

 

15 kommentarer

  1. David: Löjligt att bråka med arbetsgivaren som Björn har gjort. Fokusera på att flyga säkert och ta hand om passagerarna Svara
  2. Anders:: Till David: På vilket sätt tycker du att han har åsidosatt flygsäkerheten när han filmat/tagit bilder? Svara
  3. Bob: Helt rätt! Finns ingen anledning att sitta med ta bilder och filmer för privat intresse under arbetstid. Lägg undan telefonen när du jobbar! Svara
  4. C: Till Anders: Han har suttit och handflugit med ena handen samtidigt som han hållit i handburen kamera i andra handen. Detta i RVSM luft (luft högre upp med mindre separation där enbart flygning med autopilot tillkopplad är tillåten om man ej fått special dispans från myndigheter pga. teknik och positionering till ställe där reparation kan göras). Svara
  5. Miles and more forever: Självklart är det förbjudet att filma på arbetsplatsen utan tillstånd från arbetsgivaren. Han kan ställa sig på Arlanda bland "spoters" och filma start och landningar på håll. Att piloter verkar tro att de står över avtal och lagar vet vi sedan tidigare. Detta initiativ skämmer ut pilotkåren. Trodde att bra omdöme var ett grundkrav för att bli pilot. Svara
  6. Anders:: Till C: Reparation i luften? Svara
  7. Tommy: Fantastisk PR för SAS! Varför uppmuntrar inte företaget det? Svara
  8. Jonas: En film där han hänger ut med en selfie stick i ena handen och tvättar fönstret i cockpit med den andra, det är bad airmanship, tänk om han trillat ut och avgången var fullbokad och full med frakt. så viktigt var det att synas. Svara
  9. Thomas Larsson: Björn ett tips Dina videor har varit kul att kolla på Varför inte åka runt med olika flygbolag som pax, utvärdera deras service meals, säkerhet etc, finns några som gör det. Ex flyg inrikes Ryssland jätteland 11 tids zoner (har själv flugit mkt där) eller andra flygbolag, delge erfarenheter som incheckning, köer, flygplans standard etc, Du har ju redan följare. Finns ett nytt hotell på Kennedy där man kan kolla trafiken på RWY 22L samtidigt ett retro hotell i en av gamla terminalen på JFK, Singapores nya flygplats med vsttenfall, MIA med Art Deco hotellen down town etc etc Hyr en piper flyg in i trafikområden som runt ORD LAX etc Svara
  10. Cash is king: Personens egenintresse ska inte gå före vare sig jobb, flygsäkerhet eller företag. Ryktet säger att BL vägrade gå ner och arbeta deltid, något som alla piloter blivit ålagda att göra. Om man inte har företaget rätt att säga upp personen (dansk lag) med 12 månaders uppsägningstid. Att vara 64 år och få ett helt års full lön utan att jobba är slugt, särskilt när företaget anklagas för att spela fult. BL var inte den enda som utnyttjade detta. Svara
  11. Lena: Baserad på dessa kommentarer, hans fokus verkar har varit på sig själv, inte företaget. Skulle inte vilja ha honom som kapten på mitt flyg. Svara
  12. Flygkonsult: Till C: Du skriver att han handflyger i RVSM-luft. Vad får du dig att tro det? Har du något bildbevis på det? Framförallt är ditt påstående något motsägelsefullt när man alltid skall flyga med autopilot vilket alla gör ändå även om det inte är RVSM-luft plus att du själv just nämner kravet. I stort sett alla kommersiella flygningar flygs med autopilot (inkl SAS) om man inte förstås flyger BAe Jetstream J31. SAS har mig veterligen aldrig opererat med detta flygplan. Svara
  13. Adam: Många pinsamma kommentarer här inne. För det första så stängde Björn alltid av kameran innan start och innan landning. Alltså kameran var bara igång när planet antingen stod helt stilla eller flög på autopilot 10.000m över marken då andrepilot satt och hade koll. Det finns 1000-tals andra piloter på youtube som filmar mycket mer än det Björn gör. Riktigt pinsamt av SAS det här. Hoppas verkligen han får ett bättre jobb vilket han förtjänar. Hoppas på TUI eller Ving :) Svara
  14. B.Nilsson: Björn är den ende pilot som många flygrädda bara skulle vågat flyga med. I sina videor förklarade han allting så korrekt att vi till slut vågade flyga efter 35 års vägran att flyga! Bättre reklampelare för att våga flyga, det får ni leta efter. Om jag varit Björn hade jag anlitat en jurist o stämt SAS för psykisk arbetsskada, för att behandla anställda på det viset, det får man skadestånd för oavsett att han uppbär lön till 65. Säkerligen borde det finnas ngn skjutjärns advokat som mer än gärna skulle dra det här kända fallet till domstol. O till er på SAS, shame on you! Really shame on you! På detta beteendet har SAS förlorat många kunder! Svara
  15. Ingen Robot: För mig är det väldigt enkelt. Om SAS inte vill att deras anställda sitter och filmar i cockpit alternativt när de går runt flyget på marken så är det så. SAS betalar hans lön och då får han finna sig i deras regler. Måste också kommentera er som skriver att SAS förlorar många kunder pga detta. Tror ni verkligen att kunder väljer flygbolag ut efter en pilot som lägger ut filmer på Instagram? Svara

KOMMENTARER

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Våra regler är enkla: Håll en god ton. Visa respekt för dem vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras av redaktionen.

15 KOMMENTARER ÖPPNA

Prenumerera gratis på Travel News fullmatade nyhetsbrev och få senaste nytt från reseindustrin varje vardag senast klockan 8.