”Vi har haft en fantastisk atmosfär där ryssar, ukrainare, svenskar och andra jobbat ihop”
Med 200 moderna flygplan och 150 destinationer i 50 länder är Aeroflot ett av världens större flygbolag. Eller var, tills Ryssland anföll Ukraina. I dag får inga ryska flygplan landa i västvärlden.
När kriget bröt ut bestämde Johan Magnus Eriksson sig för att sluta i företaget:
– Under rådande omständigheter känns det inte så inspirerande. Jag insåg att vi inte kommer att flyga och då har jag ju inget att göra.
Aeroflot ägs till 50,7 procent av ryska staten men är börsnoterat med stora ägare som norska oljefonden och svenska pensionsbolag. Hur ägandet blir efter kriget är högst oklart.
– Det innebär inte att jag är någon lakej åt ryska regeringen, säger Johan Magnus Eriksson som tidigare jobbade många år åt Air France. Jag har alltid tyckt om att jobba i resebranschen för att det är ett sätt att få människor att träffas. Kriget är en stor tragedi för hela resebranschen.
Aeroflot har försäljningskontor i Stockholm, Helsingfors, Oslo och Köpenhamn med sex anställda på vardera kontoret:
– Vi har haft en fantastisk atmosfär där ryssar, ukrainare, svenskar och andra jobbat ihop. Nu jobbar jag mest hemifrån för att hjälpa våra kunder få tillbaka pengar för inställda resor. Det är trist när kunder sparat i flera år för att kunna resa till Asien och så slutar vi flyga.
Men värst är förstås kriget, anser han:
– Jag lider med de oskyldiga ukrainska civila som dödas. Och soldater, på båda sidor, som inte bett om att få delta i något krig. Lös det här jäkla kriget, prata med varann.
Nu söker Johan Magnus Eriksson efter nytt jobb, kanske i resebranschen:
– Det är ingen stress, jag har fem månaders uppsägningstid. Jag är öppen och ödmjuk inför framtiden. Det kanske kommer andra tider när det här vansinniga kriget är slut.