I vintras när det var totalt snökaos fastnade jag på Sturup i fyra timmar innan jag kom med ett flyg. För att fördriva tiden satte jag mig i cafeterian för att svara på e-post och ringa några samtal. Ganska snabbt blev min ensamtid snarare ett jobbmöte, då kollega efter kollega trillade in. Till slut var vi fyra kollegor som satt runt ett bord och småskrattade över att vi alla skulle åka med olika flighter till Stockholm, med bara en halvtimmes mellanrum mellan varje flyg.
För ett par veckor sedan hade jag samma upplevelse när jag åkte till Stockhom, för väl där insåg jag att ännu en kollega och två av mina närmaste vänner var på plats men vi satt på olika hotell, och än en gång skrattade vi åt hur dåliga vi var på att synka våra resor.
För ett par veckor sedan hade jag samma upplevelse när jag åkte till Stockhom, för väl där insåg jag att ännu en kollega och två av mina närmaste vänner var på plats men vi satt på olika hotell, och än en gång skrattade vi åt hur dåliga vi var på att synka våra resor.
Mark Zuckenberg, som står bakom Facebook har flera gånger uttalat att han tror att social shopping är en av de viktigaste trenderna just nu. Termen social shopping innebär att man drar in sina vänner, kollegor och andra man känner i köpprocessen, för att likna verklighetens shopping. Exempel på detta är Ellos social shopping som kopplats ihop med Facebook, så att man kan se vad ens vänner gillar för plagg och vilka kläder de handlar.
Och det är här jag ser den verkligen stora potentialen för resebranschen att använda sociala medier. De senaste månaderna har fokus legat på spel, kampanjer och fansidor på Facebook, men den stora vinsten är ju när vi kan koppla ihop nätverken, och förbättra köpprocessen.
För om jag hade vetat att några kollegor skulle flyga senare, hade jag bokat den flighten även om den var dyrare. Hade jag vetat att en vän skulle bo på ett dyrare hotell i Stockholm hade jag ändå bokat det. Men den här funktionen har ingen i resebranschen. Ingenstans kan jag koppla in mina nätverk, se när och vart mina vänner åker och anpassa mina resor efter dem.
Och det är här jag ser den verkligen stora potentialen för resebranschen att använda sociala medier. De senaste månaderna har fokus legat på spel, kampanjer och fansidor på Facebook, men den stora vinsten är ju när vi kan koppla ihop nätverken, och förbättra köpprocessen.
För om jag hade vetat att några kollegor skulle flyga senare, hade jag bokat den flighten även om den var dyrare. Hade jag vetat att en vän skulle bo på ett dyrare hotell i Stockholm hade jag ändå bokat det. Men den här funktionen har ingen i resebranschen. Ingenstans kan jag koppla in mina nätverk, se när och vart mina vänner åker och anpassa mina resor efter dem.
Kampanjer och liknande satsningar i all ära, men funktionalitet driver försäljning och ökar vinsten. Jag kan inte förstå att jag inte kan hitta ett enda hotell, en resebyrå eller ett flygbolag som har en sådan funktion och faktiskt hjälper mig med det som sociala medier hjälper oss med, nämligen att enklare mötas i verkligheten.
En satsning på social shopping innebär förvisso inte initialt nya kunder, men gör kunderna mer lojala och handlar väl i slutändan om precis samma sak som sociala medier, nämligen relationsmarknadsföring.
Så kära flygbolag, resebyråer och hotell. Ge mig en funktion där jag kan synka mina resor med vänner och kollegor (att flyga tur och retur ensam Sturup–Bromma två gånger i veckan är varken glammigt eller spännande) så lovar jag er att ni får en väldigt lojal kund som aldrig kommer att lämna er sida.
En satsning på social shopping innebär förvisso inte initialt nya kunder, men gör kunderna mer lojala och handlar väl i slutändan om precis samma sak som sociala medier, nämligen relationsmarknadsföring.
Så kära flygbolag, resebyråer och hotell. Ge mig en funktion där jag kan synka mina resor med vänner och kollegor (att flyga tur och retur ensam Sturup–Bromma två gånger i veckan är varken glammigt eller spännande) så lovar jag er att ni får en väldigt lojal kund som aldrig kommer att lämna er sida.