Antalet fall rörande Norwegian som kom in till organisationen Transportklagenemnda mångdubblades från 50 till 305 under 2017, skriver tidningen Dagens Næringsliv. Och antalet som fick medhåll steg från 14 till 69.
Trenden består hittills i år, med 61 klagomål på Norwegian jämfört med 36 mot SAS.
Antalet klagomål på flygbolagen ökar också generellt. De flesta ärendena rör flygningar som ställts in eller försenats.
Även i Sverige finns det missnöje med Norwegian.
– 30 procent av alla krav vi får in kommer från Norwegian, säger Erik Tengvall på Ifdelayed. Bolaget hjälper resenärer att få ersättning när planet blir försenat.
Charlotte Holmbergh Jacobsson kommunikationschef på Norwegian skriver följande i ett svar till Travel News:
“Vi är världens sjätte största lågprisbolag, det kan spela in. Vi förhåller oss till EU-förordningen som reglerar rätten till kompensation vid förseningar och inställda flyg. Alla som har rätt till kompensation får det och vi behandlar alla ärenden individuellt och i tur och ordning.”
En kommentar