Annons:

Annons:

Konkurrensverket utreder om Finnair hämmar den fria konkurrensen 

Konkurrensverket utreder just nu Finnair med anledning av en misstanke om att bolaget inte vill att OTA:er marknadsför rabatter på metasök-sidor av typen Flygresor.se och Momondo.

Bakgrunden är att återförsäljarna rabatterar biljettpriserna som alltså blir lägre än på flygbolagets egen hemsida. Rabattförlusten hämtar OTA:erna sedan hem när de säljer andra produkter som försäkringar och placering i kabinen till sina kunder.

Detta ogillar Finnair som förstås föredrar att biljetterna säljs på deras hemsida. 

Det är manga som köper sina biljetter online nuförtiden, och vi vill försäkra att alla kunder ser våra produkter och service i rätt form, och vi har påminnat  agenter om detta. Ibland har det även hänt att agenter visar till exempel priset på en produkt i en annan form till exempel utan bagage, även om en viss biljetttyp innehåller bagage. Agenter får naturligtvis visa sina egna pris för sina egna produkter, men vi vill att dom visar information om Finnair biljetter i rätta form så att konsumenterna kan jämföra produkt, säger Sami Sarelius på Finnairs till Travel News.  

Finnairs agerande hämmar den fria konkurrensen menar branschorganisationen SRF som har anmält flygbolaget till Konkurrensverket. 

Didrik von Seth, generalsekreterare för SRF.

– Vi tycker det är bra att Konkurrensverket gör en grundlig utredning av Finnairs agerande då det hämmar konkurrensen och leder till högre priser för konsumenterna. Resebyråerna erbjuder alternativ till kunderna som inte flygbolagen har i sitt utbud. Vi motsätter oss därför att Finnair försöker begränsa detta, säger Didrik von Seth, generalsekreterare för resebranschorganisationen SRF.

Förra året kom det in 682 tips, klagomål och förfrågningar på konkurrensområdet till myndigheten. Då gick man vidare med fem ärenden. Just nu utreds sju fall varav ett är Finnair.

Konkurrensverket har skrivit ett tio sidor långt brev till Finnair där man ställer en lång rad frågor. Svar ska inkomma i slutet på vecka 47. 

Om Konkurrensverket beslutar om att ingripa mot agerandet kan man till exempel ålägga Finnair att upphöra med sitt agerande. Ett sådant beslut kan förenas med vite. Gör Finnair inte detta kan Konkurrensverket begära att vitet döms ut i domstol. 

Beslut i frågan kan väntas tidigast nästa år om Konkurrensverket arbetar på som man brukar.

14 kommentarer

  1. Alwaysbookdirect: Står på Finnairs sida. OTAer har allt för länge använt fula knep där de strippar biljetter från inkluderade värden och sedan säljer dem dyrt tillbaka till kunderna. Didrik och sin organisation kanske ska se över hur sin egen bransch agerar i en rad frågor innan de fördömer sina leverantörer. Det är resebyråernas trix och fix (inte alla men majoriteten av de stora kända) som tvingar leverantörskedjan att agera. Är det inte Enet som missbrukas är det något annat för att skapa marginaler
  2. Rudi: Jag haller med Alwaysbook direkt. Bara att komma först i resultatet trixas det allt för mycket. Det är inte bra och skapar inget förtroende. Men det tycks vara krig mellan OTA och Airlines idag. Jag upplever det hela tiden att flygbolagen försöker utpressa OTA's. Kunderna har ett rätt att hitta bästa priserna på Meta Search och kunna jämföra bland ALLA bolag. Flygbolagen som inte tillåter detta reagerar inte heller seriöst och vill bara lura konsumenten till deras sajt istället.
  3. vs Rudi: Rudi. Lura är ett trixigt ord du använder. Om en operatör av flyg el. hotell vill äga sin egen paketering och sitt pris skulle jag nog säga att det är rimligt. Hal is.
  4. Didrik von Seth: Resebyrån erbjuder här ett lägre pris och större utbud av tjänster och produkter. Med många aktörer som pressar priserna är kunden vinnare. I en fri marknad får man acceptera att man som flygbolag inte alltid kan styra prissättningen. Resebyrån står på kundens sida.
  5. Maria Larsen: Givetvis gynnar det konsumenterna med fri prissättning. Genom att förhindra fri prissättning på viktiga marknadsföringskanaler får konsumenterna i förlängningen betala ett högre pris för flygbiljetterna. Viktigt att komma ihåg att flygbolagen alltid får fullt betalt för sina biljetter även när OTA:n säljer biljetten billigare till konsument (OTA:n tar den kostnaden).
  6. Anonym: enig med Didrik
  7. @caduta_massi: Står på konsumenternas sida, självklart skall det råda fri prissättning. Flygbolagen och OTAer är lika goda kålsupare och skall ju tjäna pengar åt sina ägare vilket de gör bäst via sina egna kanaler, de sysslar ju inte med välgörenhet.
  8. Anonym: Står också på Finn Air sida, men är ändå lite försiktigt att ge full förtroende för flygbolag. Vi ser att många av dem använder samma knep som OTA, liksom KLM och Air France, man har sett att de marknadsför sig på jämförelse sajter som flygresor och liknande. De använder inte minst algoritmer för att höja priset, när tillfället tillåter. Hoppas att Finn Air inte följer samma spår.
  9. Anna: Jag förstår Finnair och står på deras sida.
  10. Ronny: En potatis är alltid en potatis, även om den säljs med olika pris i olika butiker. Coop har olika pris på King Edward in Stora respektive lilla Coop. Klart Finnair fälls, produkten de säljer har inte fast pris i deras egna kanaler heller. Vi har en fri- och rörlig marknad i EU, ni som tycker annorlunda kan ju flytta österut, där fungerar det som ni vill. Om en OTA, resebyrå- eller researrangör väljer att prissätta- eller paketera produkten annorlunda är helt upp till dem. Eller vad tycker ni som köper Arlas mjölk i Coops förpackningar? Personligen gillar jag Arlas bäst - de har skruvkorken kvar för att skilja dem åt.
  11. Anders: En del inlägg från Finnair anställda ovan tydligen.
  12. A- TAC: Hej Anders , Varför skulle Finnair anställda eller sympatisörer inte få yttra sig? Själv delar jag Didriks syn att fri konkurrens skall råda, speciellt när man som Finnair har stor marknadsdominans
  13. John Doe: Undra vem som går vems ärenden? OTAerna säljer 99% av sina flygbiljetter via Momondo och liknande sajter. Och 80% av flygbiljetterna säljs av de 3 bäst placerade OTAerna, som är oftast samma OTAer. Varför skall SRF lägga sig i detta? Det kan ju de 3 bäst placerade OTAerna på Momondo göra. Varför skall Resia`s, Sembo`s och Nisses resebyrå`s medlemsavgifter till SRF gå till sådant trams när de ändå aldrig kan vara med i topp 3 striden på Momondo pga sin inhemska kundtjänst och sin teknik som härstammar den tidiga antiken?
  14. Didrik von Seth: Lustigt att du nämner dessa bolag John. Just Sembo med Jari i spetsen är en av de största påhejarna bakom vår anmälan. 😊

Prenumerera gratis på Travel News fullmatade nyhetsbrev och få senaste nytt från reseindustrin varje vardag senast klockan 8.