Totalt ställdes 7 018 septemberflyg in – i augusti uteblev 4 680 flygavgångar.
Bakgrunden till ökningen är enligt Cirium flera operativa störningar på nyckelmarknader. Bland annat har strejker påverkat KLM:s trafik, och en cyberattack slog mot systemen för incheckning och boarding. Dessutom upphörde det isländska lågprisbolaget Play med sin verksamhet i slutet av månaden.
Utvecklingen i Europa går dock på tvärs med Nordamerika, där antalet inställda flyg sjönk med 56 procent under samma period – från 12 223 i augusti till 5 364 i september.
Icelandair hade bäst punktlighet bland de europeiska flygbolagen under september med 86,4 procent av flygen i tid. SAS, Iberia och Finnair följde därefter. På global nivå toppade Aeromexico listan med en punktlighet på 91,8 procent, följt av Azul, Delta Air Lines och Saudia.
I statistiken räknas ett flyg som punktligt om det anländer till gaten senast 15 minuter efter schemalagd ankomsttid.