I Trafikverkets statistik ökar Kastrup med 10 procent jämfört med i fjol. Arlanda ökade med 7 procent, men ligger på 95 procent av 2019 års nivå. Och Helsingfors har bara nått 75 procent, medan lilla Keflavik redan i fjol överträffade nivån före pandemin.
I runda siffror flög över 3,1 miljoner passagerare från Kastrup, drygt 2,6 miljoner från Gardermoen, knappt 2,4 från Arlanda, 1,6 från Helsingfors och nästan 0,9 miljoner från Keflavik.
Första halvåret i år minskade antalet resenärer från svenska flygplatser från fjolårets 12 miljoner till 11,2 och 2019 var siffran 14,8 miljoner. Det är framför allt inrikesflyget som krymper: Från 3,5 miljoner 2019 till 2,25 i fjol och 2 miljoner i år.
Den stora skillnaden i Arlandas trafik jämfört med juni i fjol är en kraftig ökning av matartrafik till Kastrup. Även från Landvetter växer trafiken till Kastrup, men även till Amsterdam, London och Malaga.
Chartern från Arlanda minskade något i juni till Kreta, Mallorca och Rhodos, men ökade till Cypern.
Arlanda står för 70 procent av all flygtrafik i Sverige, Landvetter för 16 procent. Luleå, Malmö och Umeå svarar tillsammans för 7 procent och övriga 32 flygplatser med passagerartrafik för resterande 7 procent.