Annons:

Krisen tilltar för USA:s jättar

Det tredje kvartalet blev fortsatt nattsvart för de stora amerikanska flygbolagen. Bolagens kvartalsrapporter verkade närmast som en tävling i konsten att göra störst förluster. Världens största bolag, American Airlines, presenterade en totalförlust på 924 miljoner dollar (nettoförlust 475 miljoner dollar).

– Trots att vi driver ett välskött flygbolag har vi inte kunnat rå på den ackumulerade tyngden från egna ekonomiska utgifter i samverkan med allmän konjunkturnedgång, säger koncernchefen Don Carty till Airwise News.
Americans motåtgärd blir att skjuta på inköpen av nya flygplan och stoppa 42 av de gamla i malpåse. Åtgärder som ska ge besparingar på drygt 1,5 miljarder dollar mellan 2003 och 2005.
United, näst störst i USA, sjunker än djupare i träsket. Bolaget presenterade lika deprimerande siffror som American, minus 889 miljoner dollar (nettoförlust 504 miljoner dollar). Resultatet var en knapp förbättring jämfört med det tredje kvartalet katastrofåret 2001 (då -1,2 miljarder dollar).
United hoppas fortfarande slippa begära skydd under kapitel 11 i den amerikanska konkurslagstiftningen. Hoppet står till att fackföreningarna godkänner ett 5,5-årigt sparprogram på 5,8 miljarder dolla och att de federala myndigheterna går i borgen för ett lån på 1,8 miljarder dollar. Utöver detta har Uniteds ledning presenterat ett besparingsprogram på 1,4 miljarder dollar.
Delta, tredje störst i USA, är ytterligare ett bolag som har svårt att återhämta sig. Det tredje kvartalet innebar ett nettominus på 326 miljoner dollar. Delta har därmed visat röda siffror i snart två år. Som en följd sparar Delta 1,3 miljarder dollar genom att skjuta upp leveranserna av 29 Boeingplan. Deltaaktien steg med närmare 20 procent när de uppskjutna leveranserna meddelades.
ULF WALLIN

Kommentarer är stängda.