Annons:

Annons:

Kronofogden knackar på – hos resebolagen

Omkring 160 anmälningar om utebliven återbetalning av resa har ramlat in hos Kronofogden. SAS är mest jagat, men även Norwegian, Ving, Apollo och TUI har arga resenärer efter sig. I några fall hotar utmätning. Hundratusentals kunder väntar fortfarande på pengar.

I coronakrisens spår har SAS hittills betalat tillbaka pengar för inställda resor till 1,7 miljoner kunder. Men fortfarande väntar ”hundratusentals” på pengar, enligt SAS presschef Freja Annamatz. I en takt på uppemot 20 000 per dag betar SAS av högen, enligt henne.

– Just nu gör vi allt vi kan för att betala tillbaka så fort som möjligt, säger hon
Hon förstår att många är frustrerande. Men om det går fortare att få pengarna tillbaka via Kronofogden vill hon inte svara på. Det är knappast något SAS vill uppmuntra till.
– Vi följer de lagar och regler som gäller, men vi har inte klarat att leva upp till sjudagarsregeln, säger SAS presschef Freja Annamatz.
Sedan i våras har Kronofogden till och med 5 november fått in omkring 160 anmälningar från missnöjda kunder till bland andra SAS, Norwegian, Ving och Tui, som ledsnat på att vänta och sökt andra vägar
I några fall handlar det om krav på hundratusentals kronor. Och i huvudsak handlar det om inställda resor från i våras som ännu inte är återbetalda.
Betalningsanmärkningarna delgivs resebolagen som ser ut att betala, åtminstone delvis, eftersom anmälningarna i många fall dragits tillbaka. Men långt i från alla. Och i fem fall har Kronofogden utredningar igång som kan rendera i en utmätning, där myndigheten helt enkelt kan knacka på och ta värden i beslag som motsvarar skulden.
Både SAS och Norwegian är nu föremål för sådana utredningar, med det högsta värdet på 27 100 kronor, enligt Kronofogden.
Nyligen beslöt Konsumentombudsmannen om att ta ut en straffavgift av SAS på en miljon kronor i månaden om inte flygbolaget betalar tillbaka pengarna på inställda resor inom sju dagar.

5 kommentarer

  1. Mr Gaynert: Tänk på att gynna de få arrangörer som gjorde rätt för sig redan i mars och april - de var lika pressade som alla andra men satte kunden och sitt rykte före allt annat. Respekt. Svara
  2. Nils Holgersson: Förvånansvärt att se Apollos namn i denna artikel. Stämmer verkligen det? Svara
  3. Erika: Nej det stämmer inte. Apollo har inget ärende hos Kronofogden. Svara
  4. Mats: Håller med ”Mr Gaynert”, se till exempel Swansons, som betalade tillbaka till sina kunder direkt inom en vecka. Strongt! Svara
  5. Granskaren...: Erika, det stämmer, men de har haft. Och de har varit sena att reglera de med. Så det ligger 3 betalningsanmärkningar på Der Touristk Nordic AB, men 0 i skulder. Enskillda mål. Hos TUI ligger det just nu 4 ansökningar. Hos Ving Sverige AB ser det värre ut, där Skatteverket just nu driver allmäna mål mot bolaget på 1,8 mill på ej betalt skatt till skattekontot per sista oktober. Det ryktas om en rekonstruktion hos Ving.... igen. Men bara rykten. Svara

KOMMENTARER

E-postadressen publiceras inte.

Våra regler är enkla: Håll en god ton. Visa respekt för dem vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras av redaktionen.

5 KOMMENTARER ÖPPNA

Prenumerera gratis på Travel News fullmatade nyhetsbrev och få senaste nytt från reseindustrin varje vardag senast klockan 8.