Annons:

KTH-forskning kan ge bättre lyftkraft åt flygplan

KTH har tagit fram en ny metod för att beräkna luftströmmar kring flygplan, som sparar pengar, ger minskad bränsleförbrukning och minskar koldioxidutsläppen.

KTH-professorn och hans forskarlag har simulerat turbulenta luftflöden kring flygplan genom att med kraftfulla datorer göra beräkningar på ett nytt sätt.  Den nya forskningen presenterades i går på världskonferensen för flyg och rymdforskning SciTech2014” i Maryland USA.

Forskningen har resulterat i en metod där det turbulenta flödet kring flygplan analyseras mer noggrant och på ett mer effektivt sätt. Metoden kan användas för simuleringar i samband med  framtagning av nya flygplansmodeller där den aerodynamiska designen ska optimeras för bästa lyftkraft.

– Mer aerodynamiskt anpassade flygplan skapar mindre luftmotstånd. Det bidrar till att sänka bränsleförbrukning, minska koldioxidutsläppen och ger kostnadsbesparingar, säger Johan Hoffman som är professor i numerisk analys.

Med hjälp av metoden kan modeller av hela flygplan utformas och testas i datorn utan att de behöver byggas fysiskt förrän sent i processen. Det minskar både antalet prototyper och sänker utvecklingskostnaderna. Tanken är att detta ska skynda på utveckingen av nya effektiva flygplan med lägre koldioxidutsläpp.

Kommentarer är stängda.