KTH-professorn och hans forskarlag har simulerat turbulenta luftflöden kring flygplan genom att med kraftfulla datorer göra beräkningar på ett nytt sätt. Den nya forskningen presenterades i går på världskonferensen för flyg och rymdforskning SciTech2014” i Maryland USA.
Forskningen har resulterat i en metod där det turbulenta flödet kring flygplan analyseras mer noggrant och på ett mer effektivt sätt. Metoden kan användas för simuleringar i samband med framtagning av nya flygplansmodeller där den aerodynamiska designen ska optimeras för bästa lyftkraft.
– Mer aerodynamiskt anpassade flygplan skapar mindre luftmotstånd. Det bidrar till att sänka bränsleförbrukning, minska koldioxidutsläppen och ger kostnadsbesparingar, säger Johan Hoffman som är professor i numerisk analys.
Med hjälp av metoden kan modeller av hela flygplan utformas och testas i datorn utan att de behöver byggas fysiskt förrän sent i processen. Det minskar både antalet prototyper och sänker utvecklingskostnaderna. Tanken är att detta ska skynda på utveckingen av nya effektiva flygplan med lägre koldioxidutsläpp.