Annons:

KTH-forskning kan ge bättre lyftkraft åt flygplan

KTH har tagit fram en ny metod för att beräkna luftströmmar kring flygplan, som sparar pengar, ger minskad bränsleförbrukning och minskar koldioxidutsläppen.

KTH-professorn och hans forskarlag har simulerat turbulenta luftflöden kring flygplan genom att med kraftfulla datorer göra beräkningar på ett nytt sätt.  Den nya forskningen presenterades i går på världskonferensen för flyg och rymdforskning SciTech2014” i Maryland USA.

Forskningen har resulterat i en metod där det turbulenta flödet kring flygplan analyseras mer noggrant och på ett mer effektivt sätt. Metoden kan användas för simuleringar i samband med  framtagning av nya flygplansmodeller där den aerodynamiska designen ska optimeras för bästa lyftkraft.

– Mer aerodynamiskt anpassade flygplan skapar mindre luftmotstånd. Det bidrar till att sänka bränsleförbrukning, minska koldioxidutsläppen och ger kostnadsbesparingar, säger Johan Hoffman som är professor i numerisk analys.

Med hjälp av metoden kan modeller av hela flygplan utformas och testas i datorn utan att de behöver byggas fysiskt förrän sent i processen. Det minskar både antalet prototyper och sänker utvecklingskostnaderna. Tanken är att detta ska skynda på utveckingen av nya effektiva flygplan med lägre koldioxidutsläpp.

Kommentarer är stängda.

Marknadschef till WE Travel Group
Sista ansökningsdag:
18 augusti 2025
visit-dalarna
VD till Visit Dalarna
Sista ansökningsdag:
24 augusti 2025