Annons:

Premium Foto (montage): Unsplash

Lågprisbolagen laddar för snabb comeback i Ukraina – planerar massiv expansion efter fred

Flera av Europas största lågprisbolag förbereder sig för att snabbt återvända till Ukraina så snart landets luftrum öppnas. Det rapporterar Financial Times, som beskriver hur flygbolagen ser en betydande framtida marknad – både från återvändande resenärer, återuppbyggnadsprojekt och en förväntad turistboom.

Wizz Air, som hade stor verksamhet i Ukraina före invasionen, planerar en snabb ramp-up. Bolaget räknar med att basera 15 flygplan i landet inom två år efter ett fredsavtal och ser potential att växa till 50 flygplan på sju år. Vd Jozsef Varadi säger till FT att bolaget räknar med kraftig efterfrågan och talar till och med om möjliga “katastrofturism”-effekter, liknande den våg som följde återföreningen av Berlin.

Ryanair har tidigare sagt att bolaget återupptar flygningar inom två veckor från att luftrummet öppnas. Ambitionen är att direkt återställa ett brett linjenät och snabbt bli största utländska aktör på marknaden.

EasyJet flög aldrig till Ukraina före kriget men överväger nu att etablera sig — ett tecken på hur attraktiv marknaden bedöms bli i samband med landets återuppbyggnad.

Före fullskaliga invasionen 2022 hade Ukraina en snabbt växande flygmarknad. Nära 15 miljoner passagerare flög till eller från ukrainska flygplatser 2019. Så sent som 2021 reste 10,8 miljoner via landet – siffror som flygbolagen använder som riktmärke för kommande kapacitet.

Alla planer är fortfarande teoretiska. Den avgörande faktorn är säkerheten: civila flygningar kan inte återupptas förrän luftrummet klassas som säkert och försäkringsfrågor löses. Men lågprisbolagens offensiva planer visar hur viktig Ukrainas marknad bedöms bli när återstarten väl blir möjlig.