Annons:

Lufthansa och Amadeus testar EU:s digitala identitetsplånbok

Lufthansa och Amadeus testar EU:s digitala identitetsplånbok

Lufthansa och Amadeus har genomfört de första testerna av EU:s kommande digitala identitetsplånbok, EUDI Wallet, som ska göra det möjligt för resenärer att identifiera sig, checka in, lämna bagage och gå ombord – med ett enda klick.

Tekniken bygger på samma princip som Apple Pay: resenären delar lagrade identitetshandlingar, betalningsmetoder eller biometriska uppgifter direkt från sin digitala plånbok.

Testerna har utförts både online och på plats i Amadeus testanläggning i Nice. Under 2025 väntar fler pilotprojekt, bland annat vid säkerhetskontroller och gränspassager. Det framgår av ett pressmeddelande.

– Digital identitet är den saknade pusselbiten för ett verkligt sömlöst resande, säger Johan Nordqvist, vd för Amadeus i Skandinavien.

Amadeus har vidareutvecklat sin Travel Ready-lösning i förberedelse för det breda införandet av EU Digital Identity Wallet (EUDI Wallet). Förutom sin egen digitala plånbok – som kan anpassas och märkas av resebolag – möjliggör lösningen för reseaktörer och flygplatser att genomföra avancerad verifiering av exempelvis visum. Travel Ready tillhandahåller även den infrastruktur som gör det möjligt för tredjepartslösningar, såsom EUDI Wallet, att fungera sömlöst inom reseindustrin.
Amadeus kommer fortsätta att utveckla kompatibilitet och interoperabilitet med framtida digitala plånböcker som stödjer Digital Identity-konceptet.

EU:s EUDI Wallet lanseras 2026 och väntas bli en central del av framtidens digitala resande.

Comments

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Våra regler är enkla:Håll en god ton. Visa respekt för dem vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras av redaktionen.

0 kommentarer Öppna