Annons:

Lufthansa siktar in sig på SAS business

Lufthansa vill ta över marknadsandeler inom affärsflyget i Skandinavien, även från partnern SAS.

Tyska Lufthansas nyutnämnde försäljningschef Göts Ahmelmann säger att flygbolaget vill ta affärsresenärer från Skandinavien, vilket också innebär samarbetspartnern SAS, skriver Berlingske.
– Vi vill växa i framtiden och få nya passagerare – även i Skandinavien. Vi vill erbjuda en bättre produkt och ett större nätverk för våra affärsresande från Skandinavien, och här talar vi om såväl ökad komfort, nyare flygplan, bättre säten och mat och snabbare transfertider som fler attraktiva destinationer, säger han.
Men en flyganalytiker tror inte att SAS behöver känna sig alltför hotade av den tyska jätten.
– SAS och Lufthansa har traditionellt haft ett starkt samarbete så självklart är det olyckligt för SAS om Lufthansa nu vill gå in direkt på de skandinaviska affärsresenärerna. Men Lufthansa har resan en bra bit av resenärerna från Skandinavien och jag tror inte att de kan hämta in så många fler. Nya säten och rutter eller ej. Det avgörande är restiden och här har SAS en stor fördel med direktrutter till de viktigaste affärsdestinationerna från Skandinavien, säger Ole Kirchert, luftfartsanalytiker, Travelbroker.

Kommentarer är stängda.