Idag är det exakt ett år sedan som en Boeing 777-200 från Malaysia Airlines sköts ner över östra Ukraina. Flygplanet, som var på väg från Amsterdam till Kuala Lumpur, hade sammanlagt 298 personer ombord på planet. Samtliga omkom.
Redan två månader efter olyckan slog de nederländska myndigheterna fast att det var ett ”energiföremål” som träffade cockpit och fick planet att explodera. Planet var det inget fel på var slutsatsen av en preliminär rapport som offentliggjordes i september förra året.
De nederländska myndigheterna var emellertid försiktiga att peka ut vem som hade avfyrat energiobjekten. Genom att välja ordet energiföremål och inte missiler, försökte de nederländska myndigheterna att inte på förhand utse någon ansvarig för olyckan.
Men i den slutliga holländska rapporten pekas nu ryska separatister ut som skyldiga, skriver Check-in.dk.
Malaysia Airlines går dock inte helt fria från ansvar. Rapporten visar att bolaget inte har uppmärksammat ett antal så kallade ”Notice to Airmen” (Notam) som i detta fall handlar om olika länders varningar för att flyga över östra Ukraina.
Haverikommissionen har inte bara studerat själva olyckan, men också Malaysia Airlines val av rutter för bolagets flygplan. I rapporten står det att eftersom Malaysia Airlines inte läst andra länders Notam-meddelanden har de inte uppmärksammat konfliktområdet, som andra flygbolag undvek att flyga över.