Annons:

Premium Sasja Beslik, ESG-expert och Daniel Helldén, språkrör för Miljöpartiet.

MP vill dubblera flygskatten – ESG-experten rasar

Miljöpartiet föreslår i sitt förslag till vårbudget att flygskatten ska fördubblas. Partiet argumenterar för att skatten är ett effektivt verktyg för att minska utsläppen och bör behållas för att bidra till en mer hållbar framtid. ESG-profilen Sasja Beslik avfärdar förslaget som nonsens.

”Detta visar återigen att Miljöpartiet inte förstår hur kapitalismen fungerar.”

– Flygskatten minskar utsläppen och ska behållas, säger språkröret Daniel Helldén.

Utöver fördubbling av den nuvarande flygskatten föreslår MP också en ny skatt på privatflygningar. Detta som ett steg i att ta itu med det ökande antalet privatjetflyg, som partiet anser vara en miljöbov.

ESG-profilen Sasja Beslik är inte imponerad:

–Detta visar återigen att Miljöpartiet inte förstår hur kapitalismen fungerar. Det skulle vara mycket mer effektivt att beskatta fossila aktier och statsobligationer från länder som utvinner olja och gas, istället för att straffa människor som tar flyget. Det är helt meningslöst, säger han till Travel News.

Janine Alm Ericson, MP:s ekonomiskpolitiska talesperson, menar att regeringens förslag att avskaffa flygskatten helt snedvrider fördelningen av välfärd och ekonomi i Sverige.

– Tidöpartiet skickar notan för sin usla politik till Sveriges barn, säger Alm Ericson.

Tidigare har Travel News rapporterat om regeringens ståndpunkt i frågan om flygskatten och dess påverkan på flygindustrin. Kritiken från Miljöpartiet belyser den växande klyftan i synen på hur miljöpolitik och ekonomisk rättvisa ska balanseras.

Danmark införde en nationell flygskatt den 1 januari 2025. Skatten är uppdelad i tre nivåer baserat på flygresans destination.

• Inrikes och EU-flyg: 30 danska kronor (ca 45 SEK) per passagerare.

• Långdistansflyg: Upp till 390 danska kronor (ca 585 SEK) per passagerare.

Skatten förväntas generera cirka 1,2 miljarder danska kronor årligen och öronmärkas för omställningen till hållbart flygbränsle, SAF. Målet är att allt inrikesflyg i Danmark ska drivas med SAF, vätgas eller el senast 2030.

Den danska flygbranschen har uttryckt oro över att skatten kan påverka konkurrenskraften negativt, särskilt i jämförelse med Sverige, där flygskatten planeras att avskaffas. Detta kan förändra konkurrenssituationen mellan Köpenhamns flygplats (Kastrup) och Arlanda .

Samtidigt har Ryanair beslutat att stänga sin bas i Billund och avbryta 32 rutter från Danmark, vilket delvis tillskrivs den nya flygskatten .

Relaterade artiklar