Annons:

Nedåt för Scandic 2009

Rörelseresultatet halverades nästan för Scandic under helåret 2009.

Intäkterna minskade med 9,9 procent från 758,5 till 661 miljoner euro. Intäkt per tillgängligt rum minskade med 10,4 procent och rörelseresultatet minskade från 111,1 till 61,6 miljoner euro. Bruttovinsten sjönk från 311,5 till 246,2 miljoner euro.
 
– Den globala ekonomiska krisen har haft en dramatisk effekt på affärsresandet i hela Norden. Det har varit ett av de tuffaste åren någonsin för hotellbranschen, men vi reagerade tidigt på konjunkturnedgången och har på många sätt klarat oss bättre än konkurrenterna. Under ett år då många fick kämpa hårt, vann Scandic kundernas förtroende och stärkte sin marknadsposition med ökade marknadsandelar, säger Scandics koncernchef och vd Frank Fiskers.
 
– Ett sparprogram genomfördes tidigt och det har gett en effekt på 32 MEUR under 2009. Därmed har vi kunnat kompensera en del av intäktsbortfallet samt fått en flexiblare kostnadsstruktur med ökad andel rörliga kostnader.
 
– Under 2010 fortsätter vi lansera nyheter; bland annat en helt ny produkt för idrottslag och föreningar, Jamie Oliver tar fram en meny för mötesgästerna och vi introducerar ett inspirerande möteskoncept och släpper även en ny produkt för weekendgäster, säger Fiskers.

Kommentarer är stängda.