Lufthansa menar att effekterna av bolagets kontroversiella bokningsavgift som man tar ut vid bokningar som sker via GDS:er inte har påverkat intäkterna sedan introduktionen i september i fjol. Avgiften infördes för att locka biljettförsäljare som använder sig av GDS-systemet att i stället använda en direktansluten plattform för att köpa flygbiljetter.
Lufthansas ordförande och vd Carsten Spohr sa på en presskonferens enligt Tnooz att inverkan efter införandet av avgiften på dess finansiella resultat har varit ”neutral”. Även om inga siffror gavs under presskonferensen, hävdade Carsten Spohr att Lufthansa har lyckats sänka sina GDS-kostnader samtidigt som bolaget sett ökade intäkter från de som valde att betala avgiften.
– Vi förlorade några bokningar på vissa marknader på grund av de extra kostnader. Vi återfick dessa bokningar i vissa andra marknader.
Men han sa att avgiften aldrig varit en kostnads- eller intäktsfråga.
– Detta är en strategisk fråga – en fråga som handlar om hur flygbolag som vi formar framtiden för distribution.
Anledningen till införandet av avgiften menar bolaget är att man vill ha mer direkta förbindelser till sina passagerare, kunder och företagskunder och ha kontroll över de uppgifter som lämnas till dem.
– Så det är mycket mer än en kostnadsfrågan, sa Carsten Spohr.
Han hävdade också under presskonferensen att andra bolag kommer att följa Lufthansas strategi. Inget annat flygbolag har dock meddelat att de kommer att följa i Lufthansas spår.