Annons:

Nordic Airlink öppnar Göteborgslinje

Finnairägda Nordic Airlink trappar upp kriget mot Scandinavian Airlines. Den 26 januari "tjuvstartade" den nya linjen Arlanda-Landvetter med två dagliga returflygningar. I mars, när Nordic Airlink fått två nya flygplan, utökas Göteborgslinjen till sex returflygningar.

Anledningarna till den tidigare Göteborgsstarten är dels att vi tar bort två tur och returflygningar mitt på dagen på Oslolinjen och en på Köpenhamn. När vi nu flugit några månader så ser vi var efterfrågan finns. Det är i peaktid på morgon och eftermiddag.
Därmed får vi loss kapacitet till Göteborg. Dessutom är det en markering mot FlyMe:s planer att börja flyga från Göteborg, säger affärsutvecklingschefen Krister Aarnio.
SAS beräkningar är att Nordic Airlink inledningsvis förlorat mellan en halv och en miljon om dagen på Oslolinjen.
– Visst har det kostat, men siffrorna är inte alls så höga. Dessutom är våra förluster bara en bråkdel av Scandinavians på Oslolinjen, säger Krister Aarnio.
Med de två minskade flygningarna räknar han med att kabinfaktorn når över 50 procent och därmed break even på Osloflygningarna.
– Luleå går redan med vinst och vi är nära det på Köpenhamn, säger han.
Antalet lägstapriser kommer att utökas till 20 procent av antalet på Oslolinjen. Nordic lovar fortsatta lågpriser med 239 kronor enkelresa som billigaste biljett på Göteborg. De billigaste priserna erbjuds endast via internetbokningar.
Nordic Airlink räknar med att starta nya inrikeslinjer efter sommaren. Umeå och Sundsvall är de hetaste alternativen. Malmö är inte aktuellt.
– Det skulle konkurrera med våra egna Köpenhamnsflygningar, säger Aarnio.
ULF WALLIN

Kommentarer är stängda.