Bristow är ett globalt helikopterföretag som med en stor flotta Sikorsky- och Leonardohelikoptrar utför allehanda uppdrag från kommersiella transporter till räddningsuppdrag. Det norska dotterbolaget flyger bland annat personal och material till oljeplattformarna.
Men nu testar Bristow för första gången en luftfarkost som inte startar vertikalt. Man har då valt amerikanska Beta Technologies ALIA300 som finns i både en vertikalstartande och en konventionell version. En given rutt för bolaget är mellan oljemetropolerna Bergen och Stavanger.
Beta anses ligga mycket långt fram i utvecklingen av elflyg och har under året flugit runt i både USA och Europa för att visa upp produkten. I USA har Beta redan byggt ut laddstationer på ett stort antal flygplatser.
Den sexsitsiga ALIA300 drivs av en skjutande fembladig propeller, har en räckvidd på drygt 50 mil och uppges kunna laddas på under en timme. Energiekonomin är det starkaste säljargumentet: med dagens elpriser kostar den cirka 18 dollar i timmen att flyga, att jämföra med ungefär 350 dollar för ett motsvarande fossildrivet flygplan.
Testet utförs i samarbete med Avinor, Norges motsvarighet till Swedavia, som opererar 44 flygplatser i det svårt flygberoende landet och fraktar över 50 miljoner passagerare varje år. Testet stöttas också av det norska Luftfartstilsynet.