Eivind Roald har mer än trettio års erfarenhet från ledande positioner inom flyg, teknologi och kommersiell verksamhet. Han har tidigare varit kommersiell direktör på SAS, vd för Hewlett Packard Norge och CEO för QNTM Group. De senaste åren har han arbetat som rådgivare inom kommersiell förbättring och teknologidriven utveckling.
Travel News mötte Eivind Roald kort efter utnämningen för att höra varför han tackade ja – och vilka prioriteringar han ser för Norse i framtiden.
Eivind Roald beskriver beslutet att ta jobbet som en kombination av professionell motivation och ett djupt personligt engagemang för flyget. Han lyfter fram bolagets potential och ägarnas tillit som avgörande.
– När jag fick möjlighet att vara med och vidareutveckla ett bolag med så goda förutsättningar att lyckas, och där ägaren säger att han behöver en annan typ av kompetens, då blir man väldigt ödmjuk, säger han.
Han berättar också att hans band till flygbranschen aldrig riktigt försvann efter tiden på SAS.
– Jag har aldrig lyckats lämna den flygvärld jag var en del av. En gång flyg, alltid flyg. Det förstår man först när man själv har varit på insidan, säger Eivind Roald, och beskriver flyget som en bransch där människor stannar kvar även genom tuffa omställningar.
Norse har enligt Eivind Roald ett viktigt konkurrensförsprång genom kombinationen av egna rutter och långsiktiga flygkontrakt, som ger en stabil och förutsägbar intäktsström.
– Det är förutsägbara intäkter. Varje månad kommer det in pengar, säger han om kontrakten.
Bolaget har dessutom transporterat över fyra miljoner passagerare sedan starten och kan visa upp kabinfaktorer bland de högsta globalt. Men Eivind Roald betonar att hög kabinfaktor inte nödvändigtvis innebär hög intäkt.
Detta blir ett av hans fokusområden. Han menar att vissa kommersiella mekanismer behöver stramas upp, särskilt prissättning och kapacitetsstyrning i premiumkabinen.
– Loadfaktorn är världsledande, men inte nödvändigtvis intäktsledande. Där måste vi hitta en bättre balans, säger han.
Han ser också en stor potential i ancillary-intäkter – uppgraderingar, mat och dryck, samarbeten med hotell och biluthyrning. Hittills har Norse bara nyttjat delar av detta, menar han.
Norse opererar i dag tolv Dreamliners, varav ungefär hälften är bundna i långtidskontrakt.
– Sex av planen är kontrakterade av IndiGo, och ett är delvis kontrakterat med P&O Cruises. Det ger oss god förutsägbarhet i intäkterna, förklarar han.
De övriga planen används i Norse eget linjenät. Eivind Roald lyfter fram den moderna flottan och att kabinkonfigurationen ger ett konkurrenskraftigt premiumerbjudande.
– Våra modernaste plan har 56 premiumstolar med en ”business class light”-känsla, säger Eivind Roald och pekar på att kabinen får mycket höga kundbetyg.
Detta ger enligt honom ett starkt grundlag för vidare kommersiell utveckling – särskilt genom ett smartare utnyttjande av premiumprodukten.
Kundupplevelsen är ett annat område där Eivind Roald ser tydligt förbättringsutrymme. Han hänvisar till kundfeedback och menar att bolaget måste bli bättre på att hantera oregelbundenheter.
– När allt går som det ska levererar vi en bra produkt, men om något händer måste vi kunna leverera en kundupplevelse som känns rättvis, säger han.
Detta är en central del av hur kunderna faktiskt bedömer flygbolag, menar Roald, och kommer att vara en prioritet framöver.
Norse har byggt upp tech-miljön Norse Coders, som utvecklat stora delar av bolagets digitala plattform. Eivind Roald tycker att detta ger ett bra utgångsläge, men att satsningen på teknik – särskilt AI – måste växlas upp.
Han drar paralleller till sitt rådgivningsarbete och är tydlig:
– Företag som inte integrerar AI i både drift och kundkommunikation kommer att tappa konkurrenskraft, säger han.
Särskilt vid förseningar och inställda avgångar ser han att AI kan bidra till bättre information och färre kontakter med kundtjänst.
När det gäller lojalitetsprogram tror Eivind Roald inte att Norse kommer att bygga ett eget system från grunden. Däremot ser han potential i partnerskap med aktörer som främst flyger kortdistans.
Han menar också att Norse bör använda alternativa marknadsföringskanaler mer aktivt. Bolaget har inga stora marknadsbudgetar, och Eivind Roald tror på kraften i mikroinfluensare och nöjda kunder.
– Jag uppskattar de kunder som talar väl om oss och fungerar som mikroinfluensare. Det tror jag mer på än stora kampanjer, säger han.
På frågan om Norse kan erbjuda fler direktlinjer från Norden, som efterfrågan i både Norge och Sverige ofta pekar på, är han tydlig med att beslut måste grundas i fakta.
– Vi tar inte beslut på känsla. Vi tar beslut på data, säger han.
Han hänvisar till tiden på SAS, där flera rutter lades ner eftersom efterfrågan inte motsvarade den offentliga debatten.
Eivind Roald går in i rollen med ambitionen att utveckla de strukturer Norse redan har byggt upp. Hans arbete kommer till stor del att riktas mot de områden bolaget själv identifierat som viktigast.
– Att få möjlighet att vara CEO i ett bolag där jag kan förverkliga det jag tror på kring ledarskap och resultat, det var det som lockade mig, säger han.
Han betonar att uppdraget handlar om att vidareutveckla den etablerade affärsmodellen, samtidigt som vissa kommersiella och teknologiska områden nu ska analyseras närmare.