Frågan är om allt det här kommer att påverka Norwegians börskurs och om det skadar varumärket. Kommer passagerarna nu att svika flygbolaget?
– Skandaler drabbar i stort sett alla typer av bolag. Och ju populärare bolaget är, desto intressantare blir det för medierna att hitta brister och fel, säger Niklas Turner Olovzon, grundare och vd på kommunikationsbyrån Passion Lab, specialister på varumärkesutveckling.
Å andra sidan kan bolagets popularitet vara räddningen.
– Ett starkt varumärke fungerar som en fallskärm, så ett uppskattat företag ska stå pall för en del smällar. Enstaka händelser raserar inte ett gott anseende över en natt. Han menar att allmänheten är ofta mer vidsynt och förlåtande än medierna, samtidigt som den inte tolererar hur mycket som helst – särskilt inte upprepade incidenter av samma slag.
– Så om Norwegian inte passar sig får de ryktet att aldrig vara på tid – vare sig det är sant eller inte – och det vore förödande just för att man betonat sin punktlighet.
Jesper Pedersen är analytiker på Sydbank och bevakar flygmarknaden. Han tror inte att Norwegian kommer att lida någon större skada på grund av förseningarna, uppsägningarna och maten.
– Det var så klart väldigt besvärligt för de drabbade passagerarna, men det skulle varit ännu värre om man hade haft många affärsresenärer ombord. Jag är övertygad om att just Dreamlinern inte orsakat några långsiktiga problem. Norwegian får så klart kompensation av Boeing och om de inte får bukt med de nya planen kommer de att hyra in andra.
Faktum är också att Norwegianaktien visserligen dök i början av december, men därefter har den stadigt vandrat uppåt igen.
– Att lansera lågprisflyg på longhaul är ett djärvt steg och en stor utmaning. Ännu är det för tidigt att säga om de kommer att lyckas, men enligt mitt förmenande är förutsättningarna goda. Och om man tittar i backspegeln har Norwegian levererat vad de lovat, så just den senaste tidens problem tror jag inte påverkar framtiden.
Hur Norwegians problem kommer att drabba bolaget på lång sikt låter varumärkesexperten Niklas Turner Olovzon vara osagt. Mycket beror på hur flygbolaget agerar den närmaste tiden.
– Bästa rådet är alltid att vara öppen och ödmjuk, man kommer långt med att be om ursäkt. Men de måste vara på tårna den och se till att problemen med Dreamlinern inte fortsätter.