”Under de senaste veckorna har vi sett ett antal utspel från våra konkurrenters fackföreningar i Norge och Sverige. Allt från anklagelser om slavkontrakt och ”social dumpning” till, värst av allt, att Norwegian skulle nedprioritera säkerheten. Utspelen kommer från aktörer som ser sin egen skandinaviska maktbas försvagas i en allt hårdare global konkurrens”, skriver Norwegian i ett pressmeddelande.
Flygbolaget menar att fackföreningarna hos konkurrenterna känner sig hotade av att Norwegian nu hyr in piloter från bemanningsföretag.
”Norsk Flygerforbund, som främst organiserar SAS / Widerøe piloter är särskilt aktiva i sina påståenden om att inhyrning av piloter är farligt för säkerheten. Utan att skämmas använder de även begrepp som ”social dumpning” när det i själva verket handlar om goda pilotlöner och piloters villkor. Det sås även misstankar om att Norwegian och de inhyrda piloterna undviker att betala skatter och avgifter. Svensk Pilotförening, som leds av SAS-kaptenen Gunnar Mandahl, har försökt skapa ett intryck av att Norwegians piloter har ett mindre säkerhetstänk än andra. Det är naturligtvis också fel. Piloter från olika flygbolag, oavsett om de är fastanställda eller inhyrda, följer alla samma myndighetskrav. Norwegians egna procedurer och rutiner är till och med strängare än de krav myndigheterna ställer, inom vissa områden även strängare än hos våra huvudkonkurrenterer. Fast anställd eller inhyrd, alla måste igenom samma förberedelser för att kunna flyga för oss”, skriver Norwegian.