Annons:

Nu börjar SAS nya vd Anko Van der Werff och kriget om nöjesturisterna

Anko Van der Werff har stora utmaningar som väntar när han i dag tillträder som ny vd och koncernchef för flygjätten SAS, skriver SvD. Ett av de största hoten för traditionella flygbolag som SAS är att de kan tvingas anamma lågprisbolagens affärsmodeller i kampen om kunderna.

– Det är en helt ny marknad där vi ser att det är nöjesresandet som kommer vara den stora marknadsandelen att kriga om, säger den fristående flyganalytikern Hans Jørgen Elnæs till tidningen.

Det kommer ”koka ner till biljettpris för resenärerna”, lägger han till och spår att lågprisbolagen kommer ligga på över 50 procent av den europeiska marknaden under 2021.

3 kommentarer

  1. Thomas Larsson: Nye vdn har helt rätt, allt kokar ner till att erbjuda billiga flygstolar genom att ha en minimal admin. tajta ner alla kostnader till ett minimum precis som O'Leary gjort. Men detta är inget nytt för SAS det har man gjort tidigare i dotterbolag som Scanair. Lågprisbolagen har kapat åt sig stora marknadsandelar i US ASIA och här i EU så det är bara att hänga på. Nu har SAS ett strategiskt solitt försprång med sina två statliga ägare som inte slänger in handduken i första taget, det visar de senaste (lånen), men Wallenbergarna verkar helt logiskt nu lämnat den kostsamma skutan. Wallenberg har gjort ett strålande jobb över lång tid med SAS då man tagit ägandet ansvarsfullt, stoppat in enorma summor som kunnat gå till mer inkomstbringande investeringar för gruppen. Jacob är mannen som hållit flygbolaget i luften under så många år.
  2. Bob: Ja, om SAS kan slimma sin overhead (organisation) till ett minimum har de en chans att anpassa kostnadsram till lågkostnad. Om man idag jämför årsredovisningar mellan t.ex. SAS och Easyjet ser man att SAS sticker ut negativt på i princip på alla poster utom crew och bränsle, om kostnaderna omvandlas till jämförbart index för storlek på bolag (Easyjet har ungefär dubbelt så många flygplan). IT, admin, irregularitetskostnader mm. Idag finns ett fokus att det är flygande personal, t.ex. piloter, som är för dyra. Piloterna står för ca 5-6% av total kostnad och har ett av Europas billigaste pilotavtal. SAS var lönsamt innan pandemin, men behöver anpassa sig till en ökad konkurrens av lågkostnadsbolag efter pandemin. Då fungerar det inte längre med större antal höga chefer än antal flygplan i en relativt liten flotta. Inte sagt att piloter mm också ska vara med och effektivisera sig, men det stora problemet för SAS är den fortsatt för stora kostymen. Även intressant att SAS fasthåller strategi med irländskt bolag, där kostnaderna tycks betydligt högre än SAS Sverige, Norge, Danmark, trots utländska skatter. Jämför tidigare bolag inom SAS, som Spanair, Blue1, som genererade stora underskott i driften.
  3. Kor Rekt: Lite torrt kan man konstatera att det är inte den nya VDn som säger att allt kommer "koka ner till biljettpris" - det är flyganalytikern "Hans Jørgen Elnæs" som uttalat sig till SvD. Vad den nye VDn säger återstår att höra eller för den delen läsa - när han väl uttalat sig.
Reseproducent/projektledare till Travel Team
Sista ansökningsdag:
15 maj 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024