Annons:

Premium Foto: Pressbild

Ny rapport: ”Sveriges attraktionskraft som resmål hotas om inte fler direktlinjer etableras”

Stockholmsregionen har tappat 4 procent av sina flygförbindelser sedan 2023, enligt en ny rapport från Copenhagen Economics. Minskningen beror främst på nedgången i trafiken vid Bromma, Skavsta och Västerås – vilket gjort att Arlanda nu står för hela 99 procent av regionens flygtrafik.

Trots en viss ökning av direktflyg från Arlanda, särskilt inrikes, går återhämtningen efter pandemin långsamt. Antalet långdistanslinjer och förbindelser med mellanlandning – särskilt till Nordamerika – har minskat, och Stockholm halkar efter jämförbara flygplatser i Europa som Köpenhamn, Amsterdam och München, där tillväxten varit upp till 24 procent sedan 2023.

– Stockholmsregionens konkurrenskraft bygger på god internationell tillgänglighet. Flyget är en avgörande länk för företag, talanger och besökare, säger Anton Västberg, utvecklingsdirektör på Region Stockholm i en skriftlig kommentar.

Både Region Stockholm, Swedavia och Visit Sweden varnar för att Sveriges attraktionskraft som resmål hotas om inte fler direktlinjer etableras. Arlanda är i dag landets enda flygplats med kapacitet att fungera som globalt nav – men kräver ökade passagerarvolymer och satsningar på hållbart flyg för att locka fler flygbolag.