Annons:

Ny studie: Turisterna längtar efter att kunna resa igen

Den svenska turistnäringen måste vara beredd på en boom när covid-19-restriktionerna runt om i världen lättar. Efterfrågan på utlandsresor har ökat, särskilt bland tyskarna, enligt ett pressmeddelande.

En ny studie från det globala konsultföretaget Simon-Kucher & Partners visar att folk i stora delar av världen verkligen längtar efter att få åka ut och resa igen. Det pratas om ett segment av konsumenter som vill ta storstilad revansch efter covid-19-pandemin. Både bland dessa ”revanschresenärer” och bland många andra har en stor köpkraft ackumulerats, vilket kan gynna den svenska turistnäringen redan nu 2021. På Simon-Kucher & Partners råder man företag i branschen att vara väl förberedda.

Siffror som släppts av Ving och TUI/Schibsted indikerar att resesuget hos svenskarna är större än någonsin. Ving ser en dubblad efterfrågan på vinterresor under säsongen 21/22 och i en enkät från TUI/Schibsted indikerar 52 procent av alla tillfrågade svenskar att de vill semestra mer utomlands under 2021. Dessa siffror stämmer bra överens med den globala studie Simon-Kucher & Partners gjort tillsammans med ROIRocket.

Denna studie visar att majoriteten av de tillfrågade (57 procent) som åkte på semesterresor före covid-19-pandemin tänker resa igen 2021, främst under andra halvåret. En fjärdedel av de tillfrågade vet inte när de kommer att resa igen. Studien visar också att lättade restriktioner inte är det enda som avgör när folk ska bestämma sig för när de ska resa nästa gång. Immunitet spelar också roll.

”Revanschresenärerna” har redan packat sina resväskor

I delar av Asien finns det redan en trend med så kallade ”revanschresenärer”, som reser i stor stil för att ta revansch efter många månaders covid-19-nedstängning. Enligt Bloomberg var reseaktiviteten i Kina under golden week-semestern i oktober 2020 uppe på mer än 80 procent av nivån 2019, dvs. före pandemin. Bland de tillfrågade konsumenterna kategoriseras för närvarande 10 procent i segmentet ”revanschresenärer” och andelen kan bli ännu högre. ”Revanschresenärerna” är sugna på att resa och har i princip redan packat sina resväskor.

När det gäller det segmentet kan reseföretagen och turistföretagen inte bara förvänta sig fler bokningar utan folk kommer också att vilja vara borta längre tid. 52 procent av ”revanschresenärerna” planerar en enda större resa, medan 48 procent planerar för korta men i gengäld frekventa resor.

– I allmänhet är revanschresenärerna villiga att spendera mer pengar på boende och mat och dryck när de börjar resa igen, vilket är ett gott tecken för hotell och restauranger, säger Peter Dahl från Simon-Kucher & Partners i ett pressmeddelande.

Foto: Pixabay

Flexibilitet kan vara avgörande

Även om längtan efter utlandsresor är stor, kommer hemestertrenden från 2020 inte att försvinna.

– Folk kommer att känna osäkerhet inför resplanerna så länge pandemin är kvar. Att stanna kvar nära hemmet framstår då som ett säkert och ganska attraktivt alternativ, som hittills har förbisetts lite, säger Peter Dahl i ett pressmeddelande.

39 procent av de tillfrågade förväntar sig att resa mer inrikes än före pandemin. 49 procent kommer att resa mindre internationellt. 46 procent av resenärerna kommer att välja bilsemester, medan 47 procent kommer att flyga mindre och 42 procent kommer att resa mindre med tåg. Kryssningsbranschen kan se fram emot en minskad efterfrågan, eftersom 56 procent svarar att de kommer att åka på färre kryssningsresor än före covid-19.

51 procent av de tillfrågade resenärerna planerar att boka fler resor i sista minuten på grund av den allmänna osäkerheten. 47 procent planerar att boka tidigare så att de kan dra fördel av lägre priser. Den tendensen stämmer in på det faktum att 76 procent av de resande förväntar sig erbjudanden och rabatter efter pandemin.

Särskilt paketresor med bra avbokningsmöjligheter kommer att vara efterfrågade (+44 procent).

– Allt som kan ge ökad flexibilitet i planeringen kommer att uppskattas av resenärerna – och därför efterfrågas. Vi rekommenderar turistföretagen att erbjuda starka incitament och lösningar som uppmuntrar till tidiga bokningar. Det kan vara avgörande att de resande känner sig säkra på att de har flexibilitet och att de kan avboka eller ändra sina planer om det behövs. Genom att erbjuda kunderna mer flexibla bokningsregler i kombination med attraktiva incitament kommer turistföretagen att kunna möta den uppdämda efterfrågan från konsumenterna. Därmed kan de få fler bokningar redan nu 2021, säger Andreas Jonason.

Kommentarer är stängda.

Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024