Annons:

Ny tjänst gör det lättare att få ersättning vid flygstrul

Konsument Europa lanserar tjänsten flygkalkylatorn för att göra det enklare för passagerare som drabbats av försenade eller inställda flyg.

När flygpassagerare drabbas av försenat, inställt eller överbokat flyg kan de enligt EU-regler ha rätt till ekonomisk kompensation på upp till 600 euro från flygbolaget, förutom hjälp av flygbolaget på plats.

Många upplever dock att reglerna är svåra att förstå och tycker det är krångligt att veta vad man kan kräva av flygbolaget och vart man ska vända sig när man ska skicka in ett krav. Allt detta är det meningar ett Flygkalkylatorn ska hjälpa till med, enligt ett pressmeddelande från Konsument Europa.

 

– Flygkalkylatorn kommer att underlätta för drabbade flygpassagerare att framföra sina krav till flygbolagen. De kommer att själva kunna, på ett enkelt och snabbt sätt, begära kompensation från flygbolaget och få behålla hela det utbetalade beloppet utan några avdrag, säger Jolanda Girzl, chef för Konsument Europa.

Svenskarnas klagomål på flyget ökade för tredje året i rad 2017. 2015 gällde 16,3 procent av klagomålen riktade mot flyget för att i fjol nå 30,4 procent, enligt en sammanställning som gjorts av Konsument Europa.

Kommentarer är stängda.