Annons:

Annons:

”Politikerna måste vara med och stötta”

Inrikesflyget vill få igång en storskalig produktion av biobränsle för flygbranschen. Men investeringarna är mycket stora, så staten behöver vara delaktig.
– Det behövs politisk stöttning, säger Swedavias vd Torborg Chetkovich.

Den svenska flygbranschen ligger på och vill börja flyga på fossilfritt biobränsle, så fort som möjligt och så mycket som möjligt. Men biobränsle kostar i dagsläget tre–fyra gånger mer än vanligt flygbränsle, för att det inte finns någon storskalig produktion att tala om.

I höstas startade initiativet Fly Green Fund, en icke vinstdrivande ekonomisk förening med det långsiktiga målet att få till lokal produktion av bioflygbränsle i Norden.

Grundare är Sky NRG, som ägs av det nederländska flygbolaget KLM, organisationen Nordic Initiative for Sustainable Innovation och Karlstad Flygplats.

I dagsläget har Fly Green Fund fyra partners: Swedavia, SAS, Braathens och KLM, men enligt Fly Green Funds vd Maria Fiskerud är fler på väg in.

Swedavias vd Torborg Chetkovich säger att för att få igång storskalig produktion krävs en enighet inom flygbranschen om att det är det man måste satsa på.

– Men det krävs också en nationell samling, då menar jag att politikerna måste vara med och stötta. Vi måste kraftsamla för att nå framgång, säger Torborg Chetkovich till Travel News.

Hon har under en längre tid diskuterat frågan med Swedavias ägare, i form av näringsdepartementet.

När du förde samtal med den förra regeringen om detta ska den, enligt min källa, ”inte ha visat något som helst intresse för frågan”, stämmer det?
– Man kan säga så här att det politiska engagemanget för att diskutera frågan är större nu än tidigare. Den nuvarande regeringen har visat ett större intresse, jag ska inte säga att den förra regeringen inte hade något intresse. Men jag tycker att man visar ett större intresse från den nuvarande regeringen, men det måste vara upp till bevis. Vi kan inte bara prata.

Hennes mål är att inrikesflyget så småningom ska kunna flyga helt fossilfritt.

– Får vi till det löser man det faktum att vi är ett glest befolkat avlångt land.

2010 satte Swedavia målet att ha noll utsläpp av fossilt koldioxid från sin egen verksamhet till 2020.

– Det var många som tvivlade när vi sa det. Men nu ligger vi före vår plan att nå det. Jag nämner det för att visa på vikten av tydliga mål. Det som hände var att många som hade smarta lösningar närmade sig oss för att de kunde se en potentiell affär. Det är därför det är viktigt med en tydlig målsättning och med en nationell uppslutning.

När politikerveckan i Almedalen drar igång första veckan i juli kommer Fly Green Fund med sina partners SAS och Braathens att sälja ”biobiljetter” mellan Stockholm och Visby. En biobiljett kostar 150 kronor mer än en ordinarie biljett.

Av de pengar som i dagsläget kommer in till Fly Green Fund går 75 procent till att köpa bioflygbränsle och 25 procent till att stötta projekt för att få igång en lokal produktion.

Fly Green Fund har precis börjat vända sig till företag, organisationer och myndigheter och erbjuder årsavtal. Avtalen innebär att företagen i förväg kan säga hur stor del av deras flygresor som de vill ska ske med bioflygbränsle, och sedan betala för det, berättar vd Maria Fiskerud,

– Vi har några företag som trycker på och vill vara bland de första.

I Norden tittar man framför allt på möjligheten att producera biobränsle från skogsavfall.

– För att få igång tillverkning måste man ha ett konsortium med flera intressenter, det är så stora kostnader. I Norge har de till exempel lagt fram förslag om differentierade startavgifter för att få in mer biobränslen, och det finns långtgående planer på produktionsanläggningar för biojet i landet. Men i Sverige ligger vi efter, de har kommit längre i både Norge, Finland och Danmark.

Travel News har i flera dagar försökt få en kommentar från näringsdepartementet, utan framgång.

Kommentarer är stängda.

Prenumerera gratis på Travel News fullmatade nyhetsbrev och få senaste nytt från reseindustrin varje vardag senast klockan 8.