De tre politiker från riksdagens trafikutskott som äntrade scenen var tämligen överens om att flyget behövs:
– Jag gillar inte begreppet flygskam, sade Socialdemokraternas Kadir Kaskirga. Med vårt läge i Europas periferi och vårt avlånga land så behöver vi flyga. Men vi ska inte glömma klimatutmaningen.
Moderaternas Leif Gripestam instämde:
– Flyget är en frihetsfråga och helt nödvändigt för svensk exportindustri. Vi måste flyga mer.
Thomas Morell, med rötter i Vilhelmina, gav ett exempel på att inte bara de stora exportföretagen behöver Arlanda och Landvetter:
– I Vilhelmina kanske inte finns så mycket, men där finns Europas tredje största tillverkare av ljuddämpare till gevär. För dem är tillgång till flyg helt avgörande. Vi pratar ju gärna om att hela Sverige ska leva.
Men då måste också politiker och deras tjänstemän få använda flyget, påpekade Leif Gripestam som just arbetat med utveckling av Region Stockholm och motionerat om att ta bort flygförbudet i resepolicyn:
– Regionfullmäktige vill att Arlanda ska utvecklas, samtidigt har regionen en bisarr policy som förbjuder inrikesflyg. Vi fick nej på vår motion.
Thomas Morell ser gärna att flyget ställer om och minskar sin miljöbelastning:
– Men vi kan inte straffa ut flyget och svälta dem till omställning. Bara om flyget får växa blir en omställning möjlig.
Han fick stöd av Socialdemokraternas Kadir Kaskirga:
– Staten måste kliva fram och hjälpa till med investeringsstöd åt både hållbart bränsle och elflyget.
Fredrik Kämpfe på Transportföretagen Flyg sammanfattade debatten:
– Här finns en uppenbart positiv inställning till flyget. Men också en paradox där staten ger och sedan tar. Vi har hört ministern tala om satsningar, men samtidigt finns det myndigheter som belönar anställda som väljer bort flyget, ett Tullverk som försvårar för transportflyget och ett Postnord som lagt ner postflyget. Det offentliga motverkar utvecklingen, men anslår samtidigt skattepengar.
Relaterade artiklar
-
Norwegian efterlyser statligt stöd för att påskynda omställningen
-
”Vänta inte på att någon annan ska lösa problemet”
-
Andreas Carlson: ”Vi kommer att flyga mer i framtiden”
-
”Flyget är avgörande för svensk turism och konkurrenskraft”
-
SAS: ”Vi har gått från rekonstruktion till expansion”
-
Regeringens utredare: ”Många vill ha Bromma, men ingen vill betala”