Affären, värderad till 154 miljoner euro, beskrivs som ett viktigt steg i Pegasus internationella tillväxtstrategi med särskilt fokus på Europa.
Enligt ett pressmeddelande ska förvärvet stärka Pegasus närvaro i Europa och stödja bolagets fortsatta globala expansion. Pegasus Airlines och Smartwings kommer även framöver att verka som två separata varumärken, medan det är oklart vad som händer med namnet Czech Airlines. Affären är villkorad av nödvändiga myndighetsgodkännanden och andra sedvanliga slutförandevillkor.
Pegasus trafikerar i dag 158 destinationer i 55 länder. Tillsammans täcker Smartwings och Czech Airlines ett nätverk på 80 destinationer i 20 länder, med starka kopplingar till europeiska researrangörer.
– Målet med integrationen är att bygga motståndskraftiga, teknikdrivna bolag där säkerheten står i centrum och där resenärerna erbjuds enkla, personliga och effektiva reseupplevelser, säger Güliz Öztürk, vd för Pegasus Airlines.