Annons:

Annons:

Pengar för återbetalt flyg kan fastna hos OTA:er

Pengar som flygbolag betalar ut för inställda resor riskerar att hamna hos reseförmedlaren istället för konsumenten, skriver Dagens Nyheter. Enligt tidningen kan pengarna fastna där i flera månader. För att undvika detta så uppmanar Konsumentverket drabbade resenärer att vända sig direkt till flygbolaget och då meddela var utbetalningen ska ske.

DN har varit i kontakt med en kund vars flygresa ställdes in i april. Flygbolaget Norwegian betalade tillbaka till reseförmedlaren Travellink i slutet av maj, men där har pengarna sedan fastnat. Ytterligare ett sådant ärende har anmälts till Konsumentverket. Kunden har inte lyckats komma i kontakt med Travellink.

12 kommentarer

  1. Stockholm: Ganska så skrattretande artikel från DN med tanke på att de inte lyfter frågan om alla de tusentals biljetter som flygbolagen vägrar betala ut till resebyråer landet över och där flygbolagen även bryter mot gällande lagstiftning. Om detta är det tyst från alla håll och kanter, ytterst märkligt och beklämmande! Svara
  2. Monica: Ja verkligen både märkligt och beklämmande! Riktigt dålig journalistik som inte tar reda på mer fakta, istället för att smutskasta en hel bransch, även oss seriösa. Men stödet för resebyråbranschen har ju varit mer än måttligt hela tiden. Svara
  3. Katarina Myrberg: Ovanstående kommentatorer, glöm inte att gå in och kommentera i DNs eget kommentarsfält - om ni inte gjort det. Då sprids era tankar Och åsikter även utanför branschen ( och läses kanske av skribenten själv). Svara
  4. Realist: Lika märkligt att ingen tar upp SAS och deras återbetalningar eller snarare brist på återbetalningar. Istället skall SAS ha subventioner/ pengar (bidrag) från kunderna/skattebetalarna. Det går alltså bra för SAS att FÅ pengar men INTE att BETALA ut pengar som kunderna har rätt att få tillbaka. Så har DN mage att anklaga resebyråer för att vara oseriösa... Hoppas att resebranschen stoppar annonsering i DN och tänker på DN och deras ogrundade hat/kritik /okunskap avseende resebranschen. Hela resebranschen kämpar för att sköta om sina kunder så kommer DN o sticker kniv i ryggen och anser branschen oseriös....aldrig mer en annons i DN..ha ha ha Svara
  5. Monica: Tack för tipset Katarina! Har lagt kommentar på DN! Svara
  6. #Räddaresebranschen: Försvarar inte DN artikeln men kommentarerna ovan(1 & 4) gällande flygbolags sena återbetalningar har i alla fall jag läst till leda i medier. Däremot inget om att pengen kan fastna hos Resebyrå. Eftersom många av oss arbetar 20% så visst 17 är det så att även vår hantering kan ta tid trots att vi inget hellre vill än att betala ut snabbast möjligt. Svara
  7. Benny: Problemet med en del av resebolagen är ju att de behandlar sina kunder som idioter. Jag väntar på en återbetalning som skulle ta 6-8 veckor, det har gått 8 veckor nu och svaret jag fick när jag ringde för att se hur det går var i princip att det var vi som kunders fel att det tar tid för vi ringer hela tiden och att jag får nog vänta 2-3 månader till. På bolagets hemsida står fortfarande 6-8 veckor för återbetalning. När man behandlar sina kunder som idioter kommer de inte tillbaka. Svara
  8. Jervejint: Göra en kreditering via BSP link tar en minut. Fläsket är på kontot senast tre dagar senare, detta under förutsättning att man krediterar IATA byrån. Det vedertagna är dock att man krediterar direkt det kort som belastats vid köp.. Rent tekniskt kan resebyrån då kreditera kundens kort direkt. Men resebyråerna har satt i system att blåsa/hålla på degen tills kunden tröttnar. Jag har arbetat som biljettör sedan 1982 och har sett detta till leda. Tack och lov såg jag ljuset och förmådde mig att byta bransch. Svara
  9. Kallek: Haha märks att Jervejint jobbade på 80-talet, det funkar inte så längre :-) Nu börjar pengarna från tex Lufthansa komma in för krediteringar gjorda i april ;-) Svara
  10. Jervejint: @Kallex. Jag började jobba då. Inte att jag slutade på -80 talet. Sluta snacka dritt. Fläsket kommer vid en kreditering samma kort som debiterats inom 72 timmar. Däremot så sker inte krediteringen lika raskt om man lägger IATA byrån som mottagare, då sker det vid BSP redovisningen. Men man skall kreditera samma kort som debiterats, således kundens kort och inte försöka dra in fläsket på den egna byrån, för att blåsa kunden. Detta är satt i system och ett djävla oskick. Svara
  11. Thomas Larsson: Gå direkt på IATA De är ju de egentliga juridiska mottagarna av pengarna, som vidarebefordrar till Flygbolagen via BSP och GDS systemen. Frågan om man inte ska ta upp en masstämmning mot IATA De är +280 flygbolag. Jag skulle vilja säga att detta är rakaste vägen, och IATA har stora ekonomiska resurser. De kommer försvara sig med att de är förmedlare av pengar men det håller inte juridiskt. Svara
  12. Kallek: @Jervejint = noll koll :-D. Flygbolagen stoppade alla återbetalningar via GDS vilket gjorde att allt ska gå via BSP-link och dessa återbetalningar har man under aug börjat jobba med. Så det var nog 15-20 år sen du kunde något om detta ;-) Svara

KOMMENTARER

E-postadressen publiceras inte.

Våra regler är enkla: Håll en god ton. Visa respekt för dem vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras av redaktionen.

12 KOMMENTARER ÖPPNA

Prenumerera gratis på Travel News fullmatade nyhetsbrev och få senaste nytt från reseindustrin varje vardag senast klockan 8.