Annons:

Premium "Jag vill rädda arbetstillfällen och skapa lönsamhet. Hade jag lagt pengarna någon annanstans hade jag varit mycket rikare, men jag vill få detta att fungera," säger Per G. Braathen.

Per G. Braathens tredje omstart – ”Sverige är världens sämsta flygmarknad”

Per G. Braathen, huvudägare till Braathens Regional Airlines (BRA), gör ännu ett försök att vända flygbolaget till lönsamhet.

Planen, som Travel News skrev om förra veckan, innebär en kraftig nedskalning: samtliga sju Airbus A319/A320 lämnas tillbaka, charteravtalen med Ving och Apollo avslutas och omkring 50–60 anställda riskerar att förlora jobbet.

Kvar blir en flotta på 17 turbopropflyg av typen ATR 72-600 som ska flyga på uppdrag för SAS och Lufthansa-gruppen. Sedan i januari opererar BRA huvudsakligen SAS inrikeslinjer.

– Ingen tjänar pengar på svensk inrikes, därför är SAS i princip ensamma kvar. Vi får nu betalt per flygtimme, oavsett antal passagerare, säger Per G. Braathen till norska Dagens Näringsliv.

Trots att Braganza-koncernen, som även äger resebyråer och Dyreparken i Kristiansand, redovisade ett överskott på 250 miljoner norska kronor i fjol, har flygverksamheten fortsatt att blöda. BRA har i praktiken befunnit sig i rekonstruktion sedan 2018, då Greta Thunbergs flygskam-rörelse slog igenom och affärsresandet började minska.

– Sverige är världens sämsta flygmarknad. Det är en gåta varför det blev så, men resultatet är att Arlanda tappar linjer och förbindelser, säger Braathen.

Förhandlingarna med SAS intensifierades i fjol, och samarbetet där SAS säljer biljetter och BRA står för flyg och besättning startade vid årsskiftet.

Braathen säger att nedskalningen är ett rent ekonomiskt beslut.
– Jag vill rädda arbetstillfällen och skapa lönsamhet. Hade jag lagt pengarna någon annanstans hade jag varit mycket rikare, men jag vill få detta att fungera, säger han.

Enligt årsredovisningen stärktes Braganzas egna kapital från 588 till 841 miljoner kronor under 2024, delvis genom skuldavskrivningar i samband med rekonstruktionen. Kassan uppgår till 760 miljoner kronor – pengar som nu delvis används för att stötta flygverksamheten.

Relaterade artiklar