Annons:

Piloternas krav kan slå hårt mot SAS

Om arbetsgivarsidan tvingas gå med på piloternas krav kommer det att slå mot SAS ekonomi ganska omgående. Flygbolaget kommer då att tvingas till antingen nedläggningar av linjer eller att hyra in underleverantörer där lönerna är lägre.

Det säger journalisten och flygexperten Jan Ohlsson till Expressens Dina Pengar.

Enligt Ohlsson har piloterna en fördel i förhandlingarna eftersom att det råder enorm pilotbrist.

– Man säger häpnadsväckande att det behövs 500 000 nya piloter inom 18 år i världen. Det leder till att piloterna har guldsits, säger han till Dina Pengar.

En kommentar

  1. Eric: Kära Jan. Ett tredje alternativ är att öka produktionen på markbaserad personal i t.ex huvudkontoret. Produktionen hos flygande personal i SAS är nu i linje med lågkostnads bolag i Europa, d.v.s. i vissa fall högre än vad den är hos andra s.k. legacy carriers i Europa. Om SAS inte kan bli lönsamt med en så pass effektiv flygande personal så är ju frågan om SAS borde finnas över huvud taget? Låt oss se sanningen i vitögat. Under flera år sedan SAS glansdagar har det skapats positioner i bolaget för att bl.a. flygande personal som inte vill eller kan flyga längre ska kunna fortsätta sina markbaserade positioner. I flygbranschen kan man inte seriöst hävda att erfarenhet inte har någon betydelse bland flygande personal. Man kan spela på odds och S.O.P och räkna på vad den ekonomiska effekten skulle bli i fall man skulle förlora ett flygplan och sedan ställa detta emot kostnaden för att ha löner som attraherar personal med erfarenhet, men så tänker nog ingen pilot eller flygvärdinna jag känner. Däremot vet jag att man ur ett rent affärsperspektiv gör så. Frågan är då vilken väg vi vill att SAS ska vandra.