Debatten om flygets framtid har tagit fart i Norge efter att Fremskrittspartiets ledare Sylvi Listhaug lagt fram förslag om sänkta biljettpriser och mer taxfree-försäljning. Reaktionen från Miljøpartiet De Grønnes partiledare Arild Hermstad var inte sen att komma.
– Det här är både miljöskadligt och dålig transportpolitik, säger han till E24.
Hermstad menar att flygplatsbolaget Avinor, motsvarigheten till svenska Swedavia, har investerat för mycket i kapacitet och nu befinner sig i ekonomisk obalans. Lösningen, enligt Miljøpartiet De Grønne, är inte att subventionera flygtrafiken genom billig taxfree och låga flygplatsavgifter, utan att införa tydligare miljöstyrning.
Partiet föreslår bland annat:
- Slopad taxfree
- Högre avgifter på business class och privatflyg
- En ny flygsätesavgift som ska få flygbolagen att fylla planen bättre
Som ett alternativ till flyget vill Miljøpartiet De Grønne införa ett nationellt resekort med tåg och kollektivtrafik för 499 norska kronor i månaden.
Fremskrittspartiet avfärdar dock kritiken.
– MDG är totalt frikopplade från verkligheten. Flygresor är här för att stanna, säger Sylvi Listhaug i ett mejl till E24, och understryker att taxfree är avgörande för små flygplatsers ekonomi.
Avinor svarar att de inte deltar i den partipolitiska debatten, men bekräftar att taxfree står för en fjärdedel av intäkterna och är avgörande för att hålla igång flygtrafiken i hela landet. Pandemins effekter pekas ut som huvudorsaken till bolagets ekonomiska utmaningar.