”Qantas är övertygade om att detta är framtiden för långdistansflyg”
Qantas Airways hade planer på världens längsta kommersiella nonstop flygningar från Australien till New York och London redan före pandemin. Bolaget som förlorade över 15 miljarder US-dollar i intäkter på grund av flygrestriktionerna, satsar nu på de passagerare som är villiga att betala en rejäl premie för att slippa mellanlandningar.
Normalen anses vara ett tillägg 30 procent för ett direktflyg jämfört med en resa med mellanlandning.
Priserna kan skilja sig åt när långflygningarna väl startar, men en biljett tur och retur Sydney-New York i business class kan komma att kosta mer än 18 000 australienska dollar (125 000 SEK), enligt Bloombergs uppskattning.
41 procent av de 238 platserna i de nya A350:orna ska vara i första, affärs- och premium ekonomiklass
Då får man tillbringa nästan en hel dag och natt på ett plan. ”Project Sunrise”, som Qantas nu planerar att starta 2025 efter att pandemin försenade lanseringen 2023, kommer att sätta passagerarna på prov
När Australien öppnar igen behöver Qantas vinna över resenärer som i decennier har mellanlandat på resor till Storbritannien och delar av USA med stopp i Kalifornien, Texas, Sydostasien eller Mellanöstern.
Det skulle också vara hot mot de resenav som Dubai och Singapore i dag utgör.
Qantas vd Alan Joyce har sagt att de överväger att flyga direkt även till Paris, Chicago och Rio de Janeiro.
Det skulle också vara hot mot de resenav som Dubai och Singapore i dag utgör.
Qantas är övertygade om att detta är framtiden för långdistansflyg, och förbinder sig att köpa 12 Airbus SE A350-jetplan anpassade för att flyga de riktigt långa rutterna. Flottan kan kosta så mycket som 3,64 miljarder dollar, enligt analytiker som Bloomberg pratat med.
De har också sagt att 41 procent av de 238 platserna i de nya A350:orna ska vara i första, affärs- och premium ekonomiklass.
Om de misslyckas skulle det vara ett kostsamt slag för Australiens nationella flygbolag. Det skulle också bli en etablering av kommersiella och fysiska gränserna för flygresor.
Qantas vd säger att han ”inte har några tvivel” om den kommersiella lönsamheten för direktflygen, och pekar på den 17-timmar långa flygningen mellan Perth och London-tjänsten, som var Qantas mest lönsamma internationella rutt före pandemin.
I årtionden har en flygning från London till Australiens östkust varit en resa på minst två etapper som tagit minst 24 timmar.
På Perth-Londonrutten kan biljetter vara mer än 30 procent dyrare än resor via Singapore eller Dubai.
Och det är ännu inte klart om affärsresorna kommer att återhämta sig fullt ut med chefer som nu är vana vid konferenssamtal. Oljepriset har konsekvent legat över 100 dollar per fat sedan mars, vilket pressar upp priset på flygbränsle. Räntorna och inflationen stiger också, vilket tär på hushålls- och resebudgetar.
Flygplanets utformning ger utrymme för 140 biljetter i ekonomiklass.
Men det blir bara 84 centimeter sittutrymme per resenär, vilket är bara något mer än vad många flygbolag tillhandahåller på korta flygningar, enligt sajten SeatGuru.
Qantas har i många år betraktats som ett av de mest säkra flygbolagen (minns Dustin Hoffmans kommentar i Rain man!), och toppade i fjol, men halkar ned på årets lista och grannlandet Nya Zeeland lägger beslag på topplaceringen.
De 20 säkraste flygbolagen 2022:
1. Air New Zealand
2. Etihad Airways (Förenade Arabemiraten)
3. Qatar Airways
4. Singapore Airlines
5. TAP Air Portugal
6. SAS
7. Qantas
8. Alaska Airlines
9. EVA Air (Taiwan)
10. Virgin Australia/Atlantic
11. Cathay Pacific Airways
12. Hawaiian Airlines
13. American Airlines
14. Lufthansa/Swiss Group
15. Finnair
16. Air France/KLM Group
17. British Airways
18. Delta Air Lines
19. United Airlines
20. Emirates.
Källa: AirlineRatings.com