”Airbus erkänner problemet men ifrågasätter att flygbolaget benämner det som ett säkerhetsproblem”
Striden mellan Qatar Airways och Airbus har pågått några månader, men skärps när de nu möts i brittisk domstol.
I dokument som blev offentliga i veckan hävdar Qatar Airways att ytskikten på stora delar av A350:orna har skadats så allvarligt att föroreningar kan tränga igenom och skada flygplanets åskskydd. Det är i synnerhet känsligt på vingarna där bränsletankarna finns.
Bloomberg konstaterar att hundratals miljoner dollar står på spel för båda sidor i den rättsliga tvisten.
Qatar Airways stämde Airbus i slutet 2021 för ytproblem på A350. Airbus erkänner problemet men ifrågasätter att flygbolaget benämner det som ett säkerhetsproblem.
Qatar Airways har ställt av 22 stycken A350 hittills, och Airbus avbröt leveranser av 50 A321 till flygbolaget.
Qatar Airways får stöd av sin lokala flygmyndighet, men EU:s luftfartssäkerhetsbyrå har förklarat att planmodellen är luftvärdig.
I sin anmälan citerar flygbolaget en EASA-säkerhetsbedömning i april 2021, där blixthotet anses utgöra fara om det sker intill bränsletankarna. Qatar Airways hävdar att eftersom de konstaterat skador på vingarna betyder det att bränsletankarna kan påverkas vid nedslag.
Airbus avvisar Qatar Airways argumentation, de har arbetat med EASA sedan starten och fortsätter att göra det, säger bolaget.
Qatar Airways tekniska chef Ali Al Hilli säger att den nuvarande designen och tillverkningen av A350 ”är defekt” och att han har inspekterat alla flygbolagets avställda A350.
Skadan de konstaterat inkluderar spindelsprickor, kraftiga sprickor på och runt fönsterkarmar, exponering av åskskyddet och av den underliggande kompositytan samt skador på åskskyddslagret.
Qatar Airways avvisar också Airbus påstående att de tog A350 ur drift på grund av kommersiella skäl, i samband med nedgången under pandemin.