”Lagen förbjuder att juridiska rågivare tar emot pengar på vägnar av konsumenterna. De beskyddar konsumenterna från att mista sina pengar om rådgivaren till exempel går i konkurs”
Bolagen som agerar mellanhand mellan passagerare och flygbolag bryter mot lagen, hävdar konsumentombudsmannen Christina Toftegaard Nielsen. Delas genom att de tar ut en procentuell avgift på återbetalningen, dels genom att mellanhänder inte ska användas utan gå direkt till passagerarna.
– Lagen förbjuder att juridiska rågivare tar emot pengar på vägnar av konsumenterna. De beskyddar konsumenterna från att mista sina pengar om rådgivaren till exempel går i konkurs.
– Vi vill därför ha klarlagt om dessa verksamheter är juridiska rådgivare eller ej. Dessutom skyddar lagen även konsumenter från att behöva betala avgifter, vars belopp beror på utgången av ärendet, säger hon i ett uttalande.
De bolag som pekas ut är Flyhjælp, Flighthelp, Syncon International och Rescue Money ApS. Flera av företagen liksom andra företag med samma inriktning är också verksamma i Sverige. Bland företagen finns de som tar 30 procent i avgift på återbetalningar.
Flygåterbetalningsföretagen menar att de inte omfattas av lagen för juridisk rådgivning.