Bakgrunden är en svag utveckling för den svenska inrikesflygmarknaden. Infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson (KD) vill få en tydligare bild av i vilken utsträckning flygresor aktivt väljs bort inom offentlig sektor.
– Det har förekommit uppgifter om att både myndigheter och andra offentliga aktörer haft resepolicys som avråder från flyg, säger Andreas Carlson till TV4.
Detta var något Andreas Carlsson också tog upp under Travel News flygseminarium i oktober. Då kritiserade han bland annat kommuner och regioner som gärna vill ha statsstöd till sin flygplats, men i sin resepolicy förbjuder anställda att flyga.
– Regeringen har beslutat om en färdmedelsneutral resepolicy och anser att kommunerna också ska ha det.
I dag saknas en gemensam resepolicy för statliga myndigheter. Däremot är myndigheterna skyldiga att integrera miljöarbete i verksamheten och årligen rapportera utsläpp från tjänsteresor till Naturvårdsverket. Enligt den senaste sammanställningen minskade utsläppen från myndigheternas tjänsteresor med sju procent under 2024 jämfört med året innan. Störst minskning skedde inom långväga flygresor.
Regeringen anser dock inte att klimat- och miljöskäl i sig ska leda till att flyget väljs bort.
– Flyget omfattas av EU:s utsläppshandelssystem och det finns krav på ökad inblandning av hållbart flygbränsle. Myndigheter ska också redovisa om de köpt till sådant bränsle, säger Andreas Carlson.
Enligt ministern ska tjänsteresor i första hand vara kostnadseffektiva, men även ta hänsyn till social hållbarhet.
– Flyget kan i vissa fall innebära att anställda kommer hem tidigare. Även det är ett värde att väga in, säger han.
Myndigheternas redovisningar ska nu fungera som underlag för regeringen, som därefter kan komma att följa upp hur färdmedelsvalen görs inom offentlig sektor.