Annons:

Premium Foto: Unsplash

Regulator ingriper mot IndiGo – 1 000 flyg inställda på ett dygn

IndiGo i kris – Indiens luftfartsmyndighet kräver svar av vd:n efter massinställda flyg. Norses nya partnerskap påverkas indirekt av turbulensen.

Indiens största flygbolag, IndiGo, befinner sig i sin allvarligaste operativa kris någonsin. Efter dagar av massinställda flyg och tusentals strandsatta passagerare har den indiska luftfartsmyndigheten DGCA utfärdat en formell show-cause notice till bolagets vd Pieter Elbers. Han måste inom 24 timmar förklara varför inte myndigheten ska vidta sanktioner mot bolaget och ledningen. Det rapporterar Bloomberg.

Kollapsen kulminerade när IndiGo ställde in över 1 000 flyg på en enda dag, en historiskt hög siffra som lamslog flygplatser runt om i landet. Totalt har över 3 000 flygningar påverkats sedan problemen började, och köerna för ombokningar och återbetalningar har vuxit dramatiskt.

DGCA anklagar IndiGo för att ha brustit grovt i planeringen inför de nya pilot- och viloreglerna (FDTL) som trädde i kraft nyligen. Flygbolaget ska enligt myndigheten ha ignorerat varningar, underbemannat besättningar och därmed orsakat ett kaos som “inte kan motiveras”.

Utöver driftproblemen kritiseras IndiGo också för att ha misslyckats med att ge passagerarna den hjälp som krävs enligt lag vid förseningar och inställda flyg.

Indiens regering har tvingats införa tillfälliga pristak på inrikesbiljetter efter rapporter om att biljettpriserna sköt i höjden när kapaciteten krympte. Krav har även ställts på att IndiGo omedelbart säkerställer återbetalningar för resenärer som drabbats.

Flygbolaget medger “planeringsmissar” och säger att man arbetar för att stabilisera verksamheten, men att full normalisering kan dröja till februari 2026.

Krisen kastar även en skugga över norska Norse Atlantics nya samarbete med IndiGo, som lanserades som ett strategiskt partnerskap för att ge Norse tillgång till Indiens snabbt växande marknad och för att erbjuda IndiGo-passagerare smidiga långdistansanslutningar till Europa och USA.

Samarbetet – som bygger på att IndiGo står för inrikesmatningen medan Norse tar hand om långlinjer – är beroende av stabila tidtabeller och tillförlitliga anslutningar. Med IndiGos nuvarande driftkollaps är anslutningskedjorna kraftigt störda, och det finns risk för att bolagens gemensamma produkt tappar i attraktivitet tills läget stabiliseras.

DGCA har markerat att “institutionellt ansvar” kan utkrävas om IndiGo inte kan visa hur krisen uppstod och hur den ska lösas. Sanktionerna kan sträcka sig från böter till begränsningar av kapacitet – i värsta fall krav på strukturella förändringar.

Relaterade artiklar