Singapore rustar för att säkra sin position som ett globalt flygnav när Changi nu inleder byggandet av Terminal 5 – en megasatsning som nästan fördubblar kapaciteten, från dagens 90 miljoner till 140 miljoner passagerare per år.
Terminal 5, som ska stå klar i mitten av 2030-talet, blir den största utbyggnaden i Changis historia. Projektet är inte bara en teknisk bedrift utan en strategisk investering i Singapores framtida ekonomiska tillväxt. Flygindustrin står redan för 5 procent av landets BNP och omkring 200 000 jobb. Terminal 5 ska stärka denna roll ytterligare.
– Changi har kopplat vår lilla ö-nation till världen, och fört världen till Singapore. Det har drivit vår tillväxt som ett flygnav, och skapat förutsättningar för industrier som turism, flygteknik och logistik, sa premiärminister Lawrence Wong när bygget inleddes.
Enligt Lawrence Wong är beslutet att bygga Terminal 5 ett svar på flygresandets kraftiga tillväxt i regionen. Asien-Stillahavsregionen står inför en reseboom, där efterfrågan på internationella flygresor ökar snabbare än på någon annan kontinent. Med Terminal 5 siktar Changi, , på att knyta samman 200 destinationer världen över – en rejäl ökning från dagens 170.
Projektet är en del av det omfattande utvecklingsprogrammet Changi East, där även en tredje bana och en industrizon ingår. Tillsammans ska dessa investeringar positionera Changi som ett ledande flygnav även i en tid av skärpt global konkurrens, där aktörer i bland annat Hongkong, Bangkok och Seoul kraftigt moderniserar.
Terminal 5 spelar också en avgörande roll i Singapores ”Tourism 2040”-strategi, där målet är att kraftigt öka turismintäkterna. Särskilt affärsresenärer och transferpassagerare står i fokus. Enligt Singapore Tourism Board utgör transit- och transferpassagerare redan en tredjedel av Changis trafik, och andelen väntas öka. Vid Skytrax World Airport Awards tidigare i år kammade Changi för 13:e gången hem utmärkelsen världens bästa flygplats.