Ryanair står inför en utdragen arbetskonflikt i Spanien efter att fackförbundet UGT utlyst strejk för markpersonalen på Azul Handling – det företag som ansvarar för incheckning, bagagehantering och annan markservice för lågprisjätten i landet. Strejken inleds den 15 augusti och omfattar tre heldagar i följd, för att därefter återkomma varje onsdag, fredag, lördag och söndag fram till nyårsafton 2025. Det rapporterar Majorca Daily Bulletin.
Arbetstagarna protesterar mot vad man kallar systematiska brott mot grundläggande arbetsvillkor, brist på fasta tjänster, påtvingade övertidstimmar och bristande respekt för domstolsutslag kring arbetstid och återgång efter sjukskrivning.
– Företaget driver en strategi byggd på press, otrygghet och lagbrott, säger José Manuel Pérez Grande från UGT:s flygsektion.
Ryanair själva tonar dock ned betydelsen av konflikten. I ett uttalande till nyhetsbyrån Europa Press säger flygbolaget att man inte förväntar sig några störningar i trafiken på grund av strejken.
Palma de Mallorca – en av svenskarnas favoritdestinationer – pekas ut som särskilt sårbar. Enligt färska uppgifter är just Palmaflygplatsen den mest förseningsdrabbade i Spanien i nuläget, vilket kan förvärras ytterligare vid personalbrist under högsäsongen.
Fackförbundet har begärt medling via SIMA (den spanska arbetsmarknadens medlingsorgan), men ännu har ingen överenskommelse nåtts.