Annons:

Så ska Aeroflot nå 100 miljoner passagerare

En gång i tiden var det sovjetiska flygbolaget världens största. 30 år efter murens fall vill bolaget åter bli ett av världens största flygbolag. Här är handlingsplanen.

Aeroflot var länge den kommunistiska drömmen genomförd i praktiken. Att flyga i Sovjet var billigt och smidigt. När det gick som bäst hade bolaget för 5000 flygplan och 150 miljoner passagerare. En vanlig skröna från denna tid var att en äkta bondmora tog med sig några hönor på planet för att det var så billigt att resa.

Ryssland är som bekant världens största land med över nio tidszoner. Flyget var ett sätt knyta ihop de olika republikerna.

1989 ritades kartan om fullständigt och de nya staterna som bildades fick egna nationella flygbolag. Aeroflot har fortsatt under rysk flagg och den ryska staten är fortfarande den största ägaren av bolaget med 51 procent av aktierna. Bolaget är noterat på Moskvabörsen. En av de mindre ägarna är den norska oljefonden.

2018 transporterade bolaget 50,1 miljoner människor, en ökning med 12 procent jämför med året före.

Travel News har träffat Aeroflots nordiska försäljningschef Johan Magnus Eriksson. Han är mycket optimistisk när det gäller bolagets tillväxtpotential.

– Aeroflot kommer vara ett av de flygbolag i Europa som inte bara överlever, utan fortsätter att växa och ta marknadsandelar, vi är inte här för att delta; vi är här för att ta över, vårt mål är 100 miljoner passagerare när vi 2023 firar vårt 100-års jubileum.

I Norden säljer Aeroflot flygbiljetter för ett antal miljarder kronor.

Precis som exempelvis Lufthansa har Aeroflot två lågprisbolag Pobeda Airlines och Aurora Airlines. Det är i dessa som den stora tillväxten ska ske.

Den svenska trafiken till och från Ryssland växer. Varje dag flyger Aeroflot till de nordiska huvudstäderna och sedan några månader även till Göteborg.

– Vi ser ett ökat intresse för att resa till Ryssland. Speciellt efter fotbolls-VM som innebar att många fick upp ögonen för landet och att den bild som presenteras i media inte alltid stämmer med verkligheten, säger Johan Magnus Eriksson.,

Nyligen firade Aeroflot 95 år och är därmed världens tredje äldsta flygbolag. Man har en ung flotta på bara 4,1 år i snitt och planen framöver är att köpa ytterligare nya flygplan. Man ska bland annat köpa långdistansflygplanet Airbus A350. Men även 200 ryskbyggda flygplan ska införskaffas innan år 2026.

 

En kommentar

  1. Vladimir: Direktörn!