Annons:

Annons:

SAS beräkningar ger fyra gånger mindre utsläpp än konkurrenters

Utsläppsberäkningarna varierar med över 400 procent – för samma resa. De bolag och organisationer som erbjuder klimatkompensation, skiljer sig kraftigt åt i sina beräkningar – och minst utsläpp av alla kommer SAS fram till i sin klimatkompensationskalkylator. – SAS sätt att räkna är inte rimligt, säger forskaren Jonas Åkerman vid Kungliga tekniska högskolan till Dagens Nyheter.

Dagens Nyheter har gått igenom de bolag och organisationer som erbjuder svenska flygresenärer att klimatkompensera för sina enskilda flygresor.

Det handlar om nio aktörer som med varsin kalkylator på nätet ger en beräkning av hur mycket koldioxid en specifik flygresa släpper ut, och simultant sätter ett pris som kunden enkelt erbjuds betala, via Swish, kreditkort eller som tillägg på flygbiljettspriset.

För en flygresa tur-och-retur mellan Arlanda och Thailands huvudstad Bangkok, för en person i ekonomiklass och utan mellanlandning, ger de olika utsläppskalkylerna resultat som varierar med över 400 procent.

Enligt SAS släpper resan ut 1,1 ton koldioxid. Resebolaget Tuis samarbetspartner South Pole säger 3 ton. Sajten Klimatkompensera.se, som hänvisas till av bland andra Swedavia, visar 4,6 ton. Störst utsläpp – från samma resa – anger biståndsorganisationen Vi-skogen: 4,7 ton.

Priset för att kompensera resan varierar ännu kraftigare, mellan 110 kronor (SAS) och 1.450 kronor (Vi-skogen) – över 13 gånger så mycket skriver Dagens Nyheter.

”Svenskarna vill klimatkompensera sina resor. Det är skandal att bolagen inte gör det lätt och rätt,” skriver DN:s ledarskribent Erik Helmerson.

En kommentar

  1. Lucas: SAS flyger ju inte till Thailand...

Prenumerera gratis på Travel News fullmatade nyhetsbrev och få senaste nytt från reseindustrin varje vardag senast klockan 8.