Annons:

Premium Anko van der Werff.

SAS-chefen håller med näringslivstopparna

I en debattartikel föreslog några av landets främsta näringslivstoppar att staten ska flytta över ägarskapet för Bromma till ett separat bolag så att Arlanda kan stå på egna ben och växa i takt med omvärlden. SAS-chefen Anko van der Werff gör tummen upp.

–Jag ställer mig helt bakom de synpunkter som framförs i denna viktiga debattartikel från några av de mest framträdande rösterna i svenskt näringsliv. Dessa synpunkter är något som beslutsfattare – både offentliga och privata – bör överväga noggrant. Ett övervägande som i grunden handlar om att antingen använda eller förlora inrikesflyget i Sverige, säger Anko van der Werff i en skriftlig kommentar till Travel News.

I debattartikeln, som publicerades i Dagens Industri, skrev bland andra Jacob Wallenberg, Helena Hedblom och Martin Lundstedt, att det är avgörande för svensk tillväxt att modernisera Arlanda. ”Det kräver att vi slutar subventionera en flygplats som tillhör det förflutna.”

– Ett välfungerande flygplatssystem är avgörande – inte bara för flygsektorn, utan för Sveriges ekonomiska utveckling i stort. SAS har under decennier bidragit och fortsätter att göra så, bland annat genom vårt partnerskap med Braathens Regional Airlines i år, med syfte att stärka svenskt flyg, säger Anko van der Werff.

SAS-chefen skickar även en passning till näringslivet:

– Investeringar och stöd kan dock inte enbart komma från flygsektorn. Lokala, regionala och nationella myndigheter – liksom näringslivet – har alla en viktig roll att spela. Det handlar om att nyttja tillgängliga anslutningsmöjligheter, att upprätthålla företagsreseavtal och att erkänna flyget som en viktig del av samhällets infrastruktur.

– Om vi vill behålla flyglinjerna, måste de också användas. Utan ett starkare gemensamt stöd för hållbara, multimodala transporter – där flyget ingår – riskerar Sverige att hamna på efterkälken.

Klockan 13 i dag kommer Peter Normans Arlandatutredning att presenteras.

Relaterade artiklar