Koldioxidutsläppen baseras på resestatistik och utsläppsdata som därefter kompenseras genom investeringar i förnybara energiprojekt genom en extern partner*.
– I grund och botten innebär det att de koldioxidutsläpp som genereras av flygresa kompenseras genom dessa projekt. Vi förväntar oss att det kommer att leda till investeringar på omkring 15 miljoner kronor per år, säger Lars Andersen Resare.
Koldioxidkompensation är ett av flera initiativ inom ramen för SAS miljö- och hållbarhetsarbete med inriktning på att minska utsläpp som genereras av verksamheten. En annan del är övergången till en flotta med marknadens mest bränsleeffektiva flygplan, A320neo. SAS köpte dessutom förra verksamhetsåret cirka 100 ton biobränsle och fortsätter aktivt att främja kommersialiseringen av biobränslen för flygplan.
– Våra nya A320neos förbrukar i snitt arton procent mindre bränsle per passagerare än den tidigare A320-modellen. Sedan 2005 har verksamheten minskat koldioxidutsläppen per passagerarkilometer med tjugotvå procent. Användningen av innovativa lösningar och ny teknik är, och har alltid, varit högsta prioritet för vår resa till nästa generations flygresa, säger Lars Andersen Resare.
* Natural Capital Partners. SAS utjämningsportfölj består endast av projekt för att omvandla det globala elnätet till förnybar energi, i vårt fall vindkraft.